Fagbevægelsen udvider nu sympatiblokaden mod Ryanair, så den også kommer til at omfatte lufthavnene i Billund og Tirstrup ved Aarhus.
Det bekræfter LO's næstformand, Lizette Risgaard, i en pressemeddelelse, efter repræsentanter for Serviceforbundet tidligere på dagen holdt møde med det irske lavprisselskab.
Målet var at blive enige om en overenskomst, men det lykkedes ikke.
Derfor optrapper fagbevægelsen med LO i spidsen nu konflikten.
– Ryanair har desværre blankt afvist at indgå overenskomst med Serviceforbundet/FPU og hermed sikre deres ansatte løn- og arbejdsvilkår, der er i overensstemmelse med det danske arbejdsmarked. Derfor udsender LO nu andet sympatikonfliktvarsel, siger Lizette Risgaard.
Konflikten drejer sig kort og godt om, at Ryanair har afvist at forhandle en overenskomst med den danske fagbevægelse, efter det irske lavprisselskab oprettede en base i Københavns Lufthavn, Kastrup, i begyndelsen af marts i år.
Det fik LO til at varsle en blokade, og sagen endte i Arbejdsretten. Her tabte Ryanair, og fagbevægelsen har allerede varslet blokade mod Københavns Lufthavn, Kastrup. Den vil blive blive igangsat den 18. juli.
Sympatikonfliktvarslen mod de to jyske lufthavne er netop blevet udsendt, og blokaden vil ifølge LO blive igangsat den 23. juli
Det betyder, at medlemmer af 3F, Dansk Metal, HK, El-Forbundet og Blik- og Rørarbejderforbundet ikke må lave arbejde for Ryanair. Det kan eksempelvis være check-in af baggage, påfyldning af brændstof og rengøring af flyene.
Det vil derfor komme til at berøre mange sommerferierejsende, som har købt billetter hos flyselskabet.
Ryanair har allerede i dag en base i Billund. Flyselskabet har dog meldt ud, at den vil lukke den base, hvis blokaden også kommer til at omfatte den midtjyske lufthavn.
Derudover vil det irske lavprisselskab droppe sin nye base i Kastrup og flytte den til Litauen i stedet.
Ifølge Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker hos Sydbank, kan blokaden blive en dyr affære for lufthavnen i Billund. Mere end hver femte passager i Billund flyver nemlig med det irske lavprisselskab.
- Mens hovedstadens lufthavn sagtens kan leve uden Ryanair, er situationen i Billund helt anderledes. Hvis Ryanair forlader Billund som base, så kommer det til at koste i passagertal for Ryanair, siger han og fortsætter:
- Man vil få nogle mindre attraktive afgangs- og ankomsttidspunkter (fordi flyene ikke overnatter i Billund, men skal flyves ind fra et andet land, red.) – og det vil også betyde, at der vil blive færre afgange fra Ryanair. Det er næsten uundgåeligt, har Jesper Pedersen tidligere udtalt.
Direktøren for Billund Lufthavn, Kjeld Zacho Jørgensen, tager truslen om at lukke basen i Billund med ro. Det skriver Ritzau.
- Det er et hypotetisk spørgsmål, om det kommer til at ske, siger han til Ritzau.