Flyselskab politianmeldt: Tankede én procent 'mere bæredygtigt brændstof'

Det er strafbart, hvis virksomheder overdriver effekten af miljøindsatser, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Efter at sagen er anmeldt til dansk politi afventer KLM nu politiets næste skridt. (Foto: © Christian Hartmann, Scanpix Denmark)

Opdateret med en kommentar fra KLM kl. 11:19.

Forbrugerombudsmanden anmelder nu det fransk-hollandske flyselskab KLM til politiet for at have vildledt i en radioreklame.

I reklamen lød det, at KLM tog “et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt” ved at tilsætte bæredygtigt flybrændstof til alle billetter.

Men KLM hældte selv kun én procent mere bæredygtigt brændstof på flyene, og det er ifølge Forbrugerombudsmanden at vildlede forbrugerne.

- Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at de én procent ikke stemmer overens med den forståelse, forbrugerne fik af udsagnet om ”et stort skridt”, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Vagthund: Vildledende og strafbart

Lytterne blev i reklamen, som blev sendt i 2023, også opfordret til at købe mere bæredygtigt brændstof for at hjælpe udviklingen på vej.

Desuden blev det ifølge Forbrugerombudsmanden i reklamen ikke klart kommunikeret, at effekten af bæredygtigt brændstof er ret begrænset i forhold til luftfartens samlede miljøpåvirkning, lyder det fra vagthunden.

De oplysninger, som forbrugere får gennem reklamer, skal de kunne stole på, og virksomheder må ikke overdrive effekten af miljøindsatser, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.

- Oplysningerne skal derfor være korrekte og må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomheders tiltag er mere vidtgående, end de er, og har en større effekt, end der er belæg for.

- I modsat fald er det vildledende markedsføring og strafbart, siger Torben Jensen i pressemeddelelsen.

Tankning af et fly fra Air France-KLM i Paris. (Foto: © Christophe Ena, Associated Press)

KLM: Var del af større kampagne

Ifølge KLM var radioreklamen en del af en større kampagne om alternativt flybrændstof.

Efter at sagen er anmeldt til dansk politi afventer KLM nu politiets næste skridt.

Det skriver selskabet i en mail til DR Nyheder.

- KLM stræber efter løbende at forbedre kommunikationen med forbrugerne for at sikre klarhed, gennemsigtighed og overholdelse af gældende regler, skriver KLM.

I de seneste år har krav til reklamer med budskaber om bæredygtighed hastigt udviklet sig, skriver selskabet videre i sin kommentar.

Ifølge KLM, så arbejder man lige nu på at tilpasse selskabets markedsføringspraksis til "de nyeste regler og retningslinjer".

- Den løbende dialog med tilsynsmyndigheder og andre interessenter tjener som en mulighed for yderligere at styrke engagement i ansvarlig og gennemsigtig kommunikation, skriver KLM.