Det er ikke længere et selskab i den fynske milliardkoncern Bunker Holding, der skal forsyne danske kampfly, militærkøretøjer og skibe med brændstof.
Det står klart efter en udbudsrunde, hvor en fireårig kontrakt på 1,2 milliarder danske skattekroner er gået til et britisk selskab. Det skriver erhvervsmediet InsideBusiness, og oplysningerne fremgår også af EU’s udbudsregister.
De sidste fire år har Bunker Holdings datterselskab Unioil Supply været den største leverandør af brændstof til det danske forsvar.
Men samarbejdet har ikke været uden gnidninger, efter DR for to år siden kunne afsløre, at et andet af koncernens selskaber, Dan-Bunkering, er indblandet i en sanktionssag om leverancer af mindst 30.000 ton jetbrændstof til russisk militær i Syrien.
- Vi er yderst opmærksomme på forhold, som dem DR har præsenteret, og derfor vil vi nu indlede dialog med vores leverandør, udtalte Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) i april 2019 til DR.
Forretningsforholdet vakte også opsigt på Christiansborg, hvor daværende forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) blev spurgt til Forsvarets syn på sagen.
Efter DR's afsløringer, i juni 2019, kørte indkøbsdirektøren og den CSR-ansvarlige i Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse til Middelfart på Fyn for at holde møde med Bunker Holdings topdirektør, Keld R. Demant. Det viser mailkorrespondance og et mødereferat fra Forsvaret, DR har fået aktindsigt i.
På mødet krævede Forsvaret blandt andet en uddybning af sagen og en ”aktuel status på den i pressen omtalte politiefterforskning,” står der i referatet. På det tidspunkt var topdirektøren også bestyrelsesformand i både Dan-Bunkering og Unioil Supply.
Men ifølge Keld R. Demant var det ikke lykkedes Bunker Holdings advokat at få et endegyldigt svar fra politiet på, at der overhovedet var en efterforskning. ”Derfor var det ikke muligt for Keld R. Demant at besvare spørgsmålet vedr. politiefterforskning,” lyder det videre i mødereferatet fra Forsvaret.
Tre måneder efter mødet, i september 2019, sigtede Bagmandspolitiet Keld R. Demant, Bunker Holding og Dan-Bunkering for brud på EU’s sanktioner. Og i november 2020 rejste anklagemyndigheden tiltale i sagen med påstand om bødestraf og fængsel.
En uge efter tiltalen blev offentliggjort, var der frist for at komme med bud på den milliardkontrakt, som Bunker Holdings datterselskab, Unioil Supply, de forgange fire år havde haft med det danske forsvar. Men denne gang var Unioil Supply ikke at finde blandt budgiverne. Og nu står det klart, at det fremover er den britiske leverandør Stonewin, der skal skaffe brændstof til militæret gennem forsyningslinjer i Frederikshavn, Fredericia, Korsør og Esbjerg.
I en kommentar til DR oplyser Bunker Holding, at Unioil Supply har haft et godt samarbejde med Forsvaret, men at de af strategiske årsager ikke har budt på den nye kontrakt.
- Unioil var allerede før kontraktens udløb i gang med en revision af sin strategi, hvor kapacitet, fokus på udvikling, infrastruktur og forsyning af nye produktløsninger fremover skal danne fundamentet. Dette har ført til, at Unioil det seneste år bevidst har undladt at byde på flere længerevarende kontrakter, skriver koncernen i en mail.
Ifølge Bunker Holding havde Forsvaret i det nye udbudsmateriale ændret på fordelingen af, hvor brændstoffet skulle leveres. Det gjorde det i sidste ende ”uinteressant fra et konkret forretningsmæssigt perspektiv at byde på en ny 4-årig kontrakt.”
Forsvarets- Materiel og Indkøbsstyrelse (FMI) har tidligere oplyst, at de nøje har fulgt udviklingen i Syrien-sagen. I dag lyder det, at de ikke længere har aftaler om brændstofleverancer med nogen selskaber i Bunker Holding-koncernen.
- Jeg kan bekræfte, at Unioil Supply ikke længere er leverandør af brændstof til forsvaret, og at vi har indgået en kontrakt med en anden leverandør, skriver pressechef i FMI, Svend Olaf Vestergaard, til DR.
Syrien-sagen skal for retten til oktober og drejer sig om salg og leverancer af i alt 172.000 ton jetbrændstof, der ifølge anklagemyndigheden er endt i Syrien.
Topdirektør Keld R. Demant er tiltalt for at have medvirket til 8 af i alt 33 handler, selvom han vidste eller havde en bestemt formodning om, at brændstoffet skulle til Syrien. Det fremgår også af anklageskriftet, at han ”undlod at stoppe” leverancerne.
Bunker Holding har tidligere skrevet til DR, at Keld R. Demant ifølge dem alene er tiltalt ”som en konsekvens af hans funktion som den øverste ansvarlige i Bunker Holding og bestyrelsesformand i Dan-Bunkering.”
- Keld R. Demant har ikke været involveret i de omtalte handler, og han kan derfor heller ikke gøres ansvarlig herfor. Vi mener desuden ikke, at virksomheden har overtrådt EU-sanktionerne, lød det i november 2019 i en mail fra koncernen, der i en pressemeddelelse også erklærede sig ”overraskede” over, at Bagmandspolitiet havde tiltalt Dan-Bunkering og Bunker Holding.
I meddelelsen oplyste Bunker Holding desuden, at deres egne, interne undersøgelser ikke havde vist, at personer i Bunker Holding eller Dan-Bunkering var vidende om eventuelle brud på EU’s sanktioner over for Syrien.