En lillebitte dims til få kroner skaber store problemer i fladskærme fra en af verdens største producenter - og det kan blive dyrt for forbrugerne.
Dimsen – den såkaldte kondensator - kan nemlig få fjernsyn og computerskærme til at gå i sort. Det sker typisk lige efter, at garantien er udløbet, og så vælger mange at skrotte fjernsynet.
Problemet er kendt i tv-branchen. Kontant har ringet rundt til tv-reparatører over hele landet, og de bekræfter, at problemet er udbredt – og at det i særlig grad optræder på Samsungs skærme. Således siger en reparatør i Allinge på Bornholm:
- Det går jo i folkemunde blandt radio og tv-teknikere, at hvis et Samsung inden for en 3-årig periode kommer ind og blinker i stand-by dioden eller ikke kan starte op, så er det første, man gør, at kigge på, om strømforsyningen, kondensatorerne - også kaldet elektrolytter - om de har den funktion, de nu skal have, når de bliver monteret fra fabrikken.
En anden reparatør i Frederiksværk siger:
- Fabrikanten vil jo nok nødig sætte overdimensionerede komponenter i, så der finder man jo så en eller anden mellemvej, lad os nu sige, nu sætter vi noget i, som måske kan holde en vis tid, en passende levealder på et fjernsyn ikke, og det er måske ikke altid, at det står i relation til, hvad folk måske forventer af sådan et apparat ikke? Altså, der har det knebet lidt med Samsung.
Det er ikke kun de danske reparatører, der kender til problemet med kondensatorerne i Samsungs fjernsyn.
I USA berettede medierne sidste år om, at flere millioner forbrugere havde oplevet, at deres Samsung TV ikke ville tænde på grund af ødelagte kondensatorer.
Problemet var så stort, at forbrugerne i tre stater anlagde kollektive søgsmål mod Samsung. I foråret 2012 indgik Samsung et forlig, der betød, at 7,5 mio. ejere af en række bestemte Samsung fjernsyn fik udvidet deres garanti og tilbudt et gratis service-tjek.
Derudover forpligtede Samsung sig til at tilbagebetale de forbrugere, der selv havde betalt for at få deres fjernsyn repareret.
Her i Europa har et fransk forbrugerprogram ligeledes berettet om, hvordan Samsung TV i massevis også går i stykker i Frankrig - efter at garantien er udløbet.
En af de franske reparatører, der udtaler sig til programmet, siger ligefrem, at Samsung spekulerer i, at deres fjernsyn skal gå i stykker.
- Det er programmeret forældelse. De begrænser levetiden ved at rode med spændingen, så de vil gå i stykker hurtigere.
At Samsung ligefrem bevidst skulle have indlagt en svaghed i deres skærme, således at levetiden forkortes, har Kontant ikke dokumentation for.
Men mistanken trives også i den danske elektronikbranche. Også blandt dem, der sælger reservedele til fladskærme.
Kontant har besøgt Brinck Elektronik i København og talt med butikschef Ole Friedrichsen, som fortæller, at han sælger ca. 200 af den slags kondensatorer, som bruges i Samsungs fladskærme - om måneden. Og at kunderne typisk fortæller, at det er en Samsung skærm, de skal reparere.
- De kunder, som kommer ind og beder om dem her til en Samsung skærm, hvornår er deres skærm typisk gået i stykker? - Det er som med alting, der har med elektronik at gøre. Det er altid, når der er gået 2 år og 1 dag. - Lige efter garantien er udløbet. - Ja, jeg ved ikke, om det er noget, de har programmeret ind i kondensatorerne. Det skal jeg ikke kunne sige. Men det er altid på den anden side af garantiens udløb. - Er den dyr sådan en her? - En 8 til 10 kroner, - Det er jo ingenting! - Nej. - Så folk de smider et helt fjernsyn ud, når det eneste det kræver, det er, at man køber sådan en dims her til 8 kroner og skifter den.
Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsø, siger til Kontant:
- Jamen, jeg synes da, det er rystende at høre om fjernsyn, der kun kan holde i 2, 3, 4 år, og det er jo svært ikke at få en eller anden mistanke om, at der er andet på spil end uheld. Og det giver jo stof til eftertanke.
I den ideelle verden, der burde forbrugerne kunne klage over et apparat, der holder kortere tid, end man med rette kunne forvente. Hvis et fjernsynsapparat bryder sammen efter tre år, så taler formodningen jo for, at der kunne have været noget galt hele tiden. For der er ikke nogen nødvendighed i, at et fjernsyn skal holde så kort tid.
Det er en opgave for forbrugerbevægelsen at forsøge at lave en mere systematisk afdækning af, hvad der er på spil her, slutter Vagn Jelsø.
Samsung har ikke ønsket at medvirke i programmet, men afviser skriftligt over for Kontant, at der er et problem med deres fjernsyn i Danmark.