Google i strid med tysk højrefløj: Stopper smædekampagne mod Merkel

Internetgiganten Google og det tyske højreparti AfD er røget i totterne på hinanden, netop mens valgkampen i Tyskland går ind i sin afsluttende fase.

Ifølge Google har blokeringen af AfD's kampagne intet med politik at gøre. (Foto: © FRANCOIS GLORIES, Scanpix)

Det var meningen, at Googlesøgninger på Angela Merkels navn skulle føre til dystre billeder af kansleren og ordene "hende, der bryder sin ed".

Men en storstilet angrebskampagne på den tyske kansler - med Tysklands nationalkonservative parti, Alternative für Deutschland (AfD), som afsender - er blevet stoppet af netop den virksomhed, der er blevet betalt for at promovere den, nemlig internetgiganten Google.

Planen var ellers, at valgkampagnen skulle udfolde sin fulde virkning på internettet. Men det har Google sat en stopper for - til stor vrede for AfD, fortæller DR's Tyskland-korrespondent, Michael Reiter.

- I AfD er man helt oppe i det røde felt og mener, at det er en utilstedelig indblanding i en valgkamp, at der er tale om en boykot ud fra politiske motiver, og man vil forhindre, at AfD får succes.

- Partiet argumenterer, at andre koncerner som Facebook ikke har noget problem med kampagnen. Men Google forsvarer sig med automatiserede systemer, der undersøger, om annoncer er i strid med retningslinjerne.

Løftebryderen

I kampagnen, som er kaldet "Die Eidbrecherin", bliver Merkel anklaget for at have brudt sit løfte om at beskytte det tyske folk.

Det har hun ifølge AfD gjort ved at åbne de tyske grænser under flygtningekrisen, og dermed gjorde sig medskyldig i de terrorangreb, der har kostet flere tyskere livet.

- Kampagnen er forbundet med en dyster hjemmeside og en masse valgannoncer på nettet. Og som - ganske interessant - er produceret af reklamebureauet Harris Media, som tidligere ført valgkamp for Donald Trump og franske Front National. Bureauet er kendte for deres rabiate kampagner.

Et af billederne fra AfD's kampagne. (© Alternative für Deutschland)

Flere forklaringer fra Google

I forbindelse med kampagnen har AfD og Harris Media købt bestemte nøgleord - såkaldte "adwords" - hos Google.

Når man indtaster disse nøgleord i Googles søgemaskine, så spytter den bestemte annoncer, links og bannere ud i toppen af resultaterne. Og det var meningen, at hvis brugere søger på "Angela Merkel"eller "kansler Merkel", så ville de som det første se reklamer for anti-Merkel-hjemmesiden.

Men Google har bremset kampagnen ved ikke at aktivere søgeordene - og det har ifølge koncernen selv intet at gøre med politik, fortæller Michael Reiter.

- Google er kommet med flere forklaringer på, hvorfor det er tilfældet. Først var det, at hjemmesiden ikke fungerede korrekt, senere at der var tale om en fupside, og til sidst, at det var en decideret skadelig side.

Kan udløse proteststemmer

Det er ikke kun blandt AfD’s medlemmer, at Googles håndtering af den politiske kampagne har vakt undren.

- Man fornemmer også i den tyske offentlighed en vis undren eller skepsis over, at en internetkoncern tilsyneladende kan bestemme, hvilke valgannoncer er okay at bringe i den tyske valgkamp - og hvilke der ikke er.

Er Googles beslutning om at tilbageholde annonceringen politisk motiveret, kan det vise sig at have den omvendte effekt, vurderer Michael Reiter. Ude hos de vælgere, der vil stemme AfD eller overvejer det, vokser der nemlig en opfattelse af, at stærke kræfter er på spil for at forhindre AfDs opstigning.

- Det gælder ikke kun Google, men også tyske medier, som op mod valget i den grad fyrer bredsider af imod partiet. Det er ikke uden grund, for partiet forstår også at provokere og røre ved tyske tabuer.

- Men der er en voksende følelse af, at AfD kæmper mod en etableret offentlighed, en medieelite. Og det kan tilskynde flere tvivlere til at sætte krydset ved AfD - simpelthen af protest, siger Michael Reiter.

Der er fire dage til tyskerne skal til valg, og AfD står lige nu til at få mellem 9-12 procent af stemmerne.