Italiens indenrigsministerium har sammen med den internationale organisation for migration, IOM, lanceret en kampagne, der skal afskrække migranter fra at tage mod Europa.
Det sker i en uge, hvor flere end 10.000 flygtninge og migranter er blevet reddet i forsøget på at krydse Middelhavet.
En del af argumentationen bag IMO's kampagne er, at de gruopvækkende erfaringer, som de overlevende migranter gør sig, sjældent når tilbage til hjemlandet.
Men kampagner har en meget begrænset effekt, fordi mange flygtninge og migranter allerede godt ved, hvor farligt det er at tage mod Europa. Det mener Ninna Nyberg Sørensen, seniorforsker på Dansk Institut for Internationale Studier.
- Vi har set med udbredelsen af sociale medier, at migranterne faktisk selv deler de her oplysninger om, hvor der er mest farligt, og hvad man mest skal holde sig fra og så videre.
- Så de fleste migranter har allerede adgang til de her oplevelser.
Se en af kampagnens videoer her:
https://www.youtube.com/watch?v=QVpT4V04sDw
Pest eller kolera
Mange forlader alligevel deres hjem, simpelthen fordi der er er større risici ved at blive hjemme, fortæller hun.
- Når mange tager af sted, siger det ikke nødvendigvis noget om, at de ikke har oplysninger om, at det er farligt. Men det siger rigtigt meget om, hvor umuligt det er at blive, hvor de er, siger Ninna Nyberg Sørensen.
At mange vælger at tage chancen - selvom de er bekendt med farerne, er DR Nyheders globale korrespondent, Steffen Kretz, der har rejst og rapporteret fra Vestafrika, enig i.
Men han vil ikke udelukke, at kampagnen - trods alt - kan komme til at få en vis effekt.
- Selv et barn i Vestafrika ved, at lykken findes i Europa. Men det er klart, at man er klar over risici, og alle kender nogen, der ikke er nået frem. Mange dør jo i ørkenen, før de overhovedet når frem til Middelhavet eller ender i slavelignende forhold i Libyen.
En oplyst beslutning
Selvom de herboende migranter benytter sig af sociale medier til at fortælle om livet i Europa, så er det nemlig ikke ensbetydende med, at både godt og ondt bliver delt, siger Steffen Kretz.
- Man skal huske, at de får de fleste af deres oplysninger fra Facebook, og folk skriver jo ikke på Facebook, når man har en dårlig dag. Man skriver, når man har en god dag, og det gør man også, når man flygter fra Afrika.
- Dem, der undervejs lider en ond skæbne, de skriver meget sjældent om, hvad de gennemlever. De mister deres telefon, de mister alt. Så man har alle de her positive historier, og det er måske der, den her kampagne kan komme ind, for den kan spille noget ind, som ikke rigtigt findes nu, nemlig fortællinger fra migranter, der selv har gennemlevet den lidelse, der har set andre dø, siger han.
- Og jo mere man ved om risici, jo bedre er man i stand til at tage en oplyst beslutning som migrant, siger han.
To opkald og så er man på vej
Situationen i mange vestafrikanske lande er desperat og plaget af overbefolkning, mangel på fødevarer og diktatoriske regimer. Det giver et bugnende marked for menneskesmuglere i Vestafrika, fortæller Steffen Kretz.
- Der er aldrig mere end to telefonsamtaler på en mobiltelefon, før du har fat på en, der kan hjælpe dig til Europa. Man kunne tro, at det var helt uoverskueligt at gå rundt i Gambia og tænke på at komme til Europa.
- Men det er det ikke, for der er et utroligt professionelt netværk at menneskesmuglere, som tjener store, store penge på at fragte de her unge mennesker op igennem Afrika og videre til Europa. Så det er også utroligt let at komme af sted, siger han.
Se Steffen Kretz' reportage fra Gambia her:
Flere omkommer i Middelhavet
De syriske flygtninge udgør ifølge FN's Flygtningehøjkommissariat, UNHCR, stadig størstedelen af dem, der benytter sig af flugtruten over Middelhavet, men i de seneste mange måneder er den centrale Middelhavsrute i højere og højere grad blevet benyttet af migranter fra den vestlige del af Afrika.
I alt er 281.740 ankommet via Middelhavet til Europa i 2016. Over en million flygtninge og migranter ankom ad samme vej i 2015, da flygtningekrisen var på sit højeste.
Over 3.000 mennesker har mistet livet på vej til Europa over Middelhavet siden januar. I årets første seks måneder omkom der 22 procent flere, end det var tilfældet i 2015.