DR i Gambia: Ingen vil stoppe menneskesmugling

I Gambia udgør migranters hjemsendte penge fra Europa en tredjedel af landets økonomi.

I gambianske landsbyer sparer de unge mænd op til den farlige rejse, selvom de har venner, bekendte eller familiemedlemmer, der har mistet livet på vejen til Europa. (© DR Nyheder)

Aldrig før har så mange unge afrikanske mænd taget turen mod Europa som lige nu.

Sidste år risikerede flere end 170.000 migranter livet på den farlige rejse, og tallet er stigende. Rigtig mange kommer fra det lille afrikanske land Gambia.

Her kender stort set alle en, der er død under den cirka 5.000 kilometer lange tur gennem Sahara-ørkenen og videre over Middelhavet. Men det holder dem ikke tilbage fra selv at forsøge at komme afsted, rapporterer DR's Steffen Kretz fra hovedstaden, Banjul.

Herfra starter rejsen til Europa, som er styret med hård hånd af mafiagrupper.

- Menneskesmuglernes busser kører fra her i Gambia, ind igennem nabolandet Mali. Derfra bliver man sat over på en anden bus, styret af samme kriminelle netværk, der kører videre til Niger, op igennem ørkenen til Libyen, som jo i høj grad er et land, der er i opløsning, hvor kriminelle bander har frit spil, fortæller Steffen Kretz fra Banjul.

Herfra sejler migranterne mod Europas kyster i de samme usikre både, som også flygtninge fra blandt andet Syrien benytter.

Råvarerne er mennesker

Det er en kolossal industri, fortæller Steffen Kretz.

- Råvarerne er unge mænd, og dem er der masser af. Og de er lette at få fat i. De unge mænd fortæller mig, at de aldrig er mere end to opkald væk fra en agent, der kan sætte én i kontakt med en menneskesmugler.

- Så selv om man er ude i den mest støvede lille landsby, så kan man nemt komme i kontakt med en, der kan skaffe én til det forjættede land, til Europa.

En del af økonomien

Gambias egen regering vurderer, at en tredjedel af landets økonomi består af penge, der bliver sendt hjem fra Europa.

Derfor er der ikke særligt stor interesse i at stoppe rejserne.

- Der er ikke nogen, der standser trafikken, og det er en del af økonomien, som er så stor, så det er svært at forestille sig, at regeringen i Gambia vil sætte en stopper for det.