De står skinnende - vinge ved vinge - på Luke Air Force-basen i Arizona. De amerikanske ’superkampfly’ F-35 Joint Strike Fighters. Kampflyene, som, ifølge producenten Lockheed Martin, skal kunne det hele.
Men testflyves, det kan de formentlig ikke.
I hvert fald ikke, før der er blevet skrevet under på en købsaftale, lyder det fra flyekspert.
- Det er ikke, som hvis du skal købe ny bil. F-35 Joint Strike Fighter er et kampfly til mange hundrede millioner kroner. Derfor er det slet ikke realistisk, at man kan få lov til at teste det inden køb, siger Andreas Krog, som er redaktør og ejer af onlinemediet nytkampfly.dk.
Prøveflyvning er ikke kutyme for F-35
Af de ti lande, som allerede har købt F-35 kampflyet; USA, Norge, Holland, Storbritannien, Italien, Tyrkiet, Australien, Israel, Japan og Korea, har ingen ifølge DR Nyheders oplysninger fået lov til at prøveflyve det, inden det var købt.
I går lød det fra De Konservatives forsvarsordfører, Rasmus Jarlov, at der ikke skal købes kampfly, der ikke er testfløjet af danske piloter først. Og også Venstre vil have svar på, hvorfor det kampfly, som Danmark har som storfavorit, endnu ikke er testfløjet.
Men det er altså ikke kutymen for den her type fly, siger Andreas Krog.
- Man skal huske på, at flyet stadig er under udvikling. Der er kun et mindre antal piloter, der har fløjet det indtil videre. Man vurderer i stedet flyet ud fra de data, der er lavet, og de testflyvninger man laver i en simulator, siger han.
Norge klarer sig uden
Præcis dét har Norge gjort.
Allerede i 2008 skrev Norge under på at købe 52 F-35 kampfly, selvom de slet ikke var færdigudviklet. Her anså man ikke en prøveflyvning som nødvendig.
- En prøveflyvning kan alligevel kun give dig en meget lille indikation på kvaliteten af flyene. Det kræver et ganske omfattende testprogram, hvis du skal have noget ud af det. En prøveflyvning kan i bedste fald fungere som en bekræftelse, siger Endre Lunde.
Han er kommunikationsrådgiver i det norske Forsvarsministerium med ekspertise i Kampflyprogrammet, som adskillige NATO-lande er med i.
Australien og Holland flyver nu
De eneste lande, som på nuværende tidspunkt har prøvet at flyve F-35 kampflyet, er USA, som står for programmet, Australien og Holland, siger Endre Lunde.
Men hverken de hollandske eller australske piloter har testfløjet flyene, inden de blev købt. De har fløjet dem, fordi de - efter at have købt dem – nu er ved at blive lært op i at flyve dem fra flybasen i Arizona.
- Sådan gælder det generelt. Man får ikke uddannet sine piloter, før man ejer selve flyet. Det er en del af programmet, siger Endre Lunde.
Norge får således deres to første F-35 kampfly inden udgangen af året. De skal stå på basen i Arizona, mens de norske piloter bliver lært op. Først i 2017 kommer de første kampfly til Norge.
- Alle der har købt en F-35’er bliver en del af et internationalt træningscenter, hvor alle der skal flyve F-35 træner sammen. Australien og Holland er der allerede, og snart kommer Italien og Norge også, Endre Lunde.
Forsvarsministeriet er tilfredse
Danmark gik med som partner i F-35 projektet tilbage i 1997 og har indtil videre betalt omkring to milliarder kroner i udviklingen af flyet.
Inden for de kommende måneder forventes Folketingets forsvarsforligskreds at beslutte, hvorvidt Danmark skal udskifte sine gamle F-16 kampfly med det amerikanske F18, den fælleseuropæiske Eurofighter eller amerikanske F-35, som mange NATO-lande har valgt.
I modsætning til F35'eren er både F18 og Eurofighteren blevet grundigt testfløjet af flyvevåbnets testpiloter. I Eurofighters tilfælde skete prøveflyvningerne hen over en hel uge i marts sidste år og involverede i alt 13 danske flyvetimer af det fælleseuropæiske fly.
I Forsvarsministeriet mener man dog, at de gennemførte tests og evalueringer af de tre kandidater – trods den manglende prøveflyvning af F35’eren – har tilvejebragt et solidt og tilstrækkeligt grundlag for Danmark kampflyvalg.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ledelsen bag F-35 Joint Strike Fighter-programmet på, hvorfor ingen lande har prøvefløjet flyene.