Dansk fly-favorit er ikke testet i luften

Forsvaret overvejer at bruge op til 30 milliarder kroner på nye kampfly, som man kun har flyvetestet i en simulator.

Amerikanske F35 har aldrig lagt sæde til en dansk pilot. (© F35.com)

Mens danske testpiloter fra flyvevåbnet grundigt har prøvefløjet to af kandidaterne til at blive Danmarks nye kampfly, amerikanske F18 og fælleseuropæiske Eurofighter, er feltets klare favorit, som ifølge DR Nyheders oplysninger er amerikanske F35, kun blevet flyvetestet i en simulator.

- Vi har ikke været i stand til at kunne flyve alle kandidatflyene, det er korrekt, siger Peter Meldgaard, major i flyvevåbnet og ansvarlig for de operationelle tests af de tre kandidatfly.

Forsvaret ønsker ikke at uddybe, hvorfor det ikke har været muligt at prøveflyve F35-kampflyet, men ifølge DR Nyheders oplysninger skyldes det en kombination af praktiske forhindringer og uvilje fra amerikansk side i forhold til at lade danske testpiloter flyve det relativt nyudviklede fly.

30 milliarder kroner

Dermed er der udsigt til, at Danmark poster op mod 30 milliarder kroner i nye kampfly, der på intet tidspunkt er blevet prøvefløjet af danske piloter - et forhold SF’s forsvarsordfører Holger K. Nielsen finder kritisabelt.

- Jeg synes, det er meget, meget mærkeligt, hvis der ikke er de samme testforhold mellem de forskellige flyaspiranter, siger SF’s forsvarsordfører, Holger K. Nielsen, der frygter en ny offentlig indkøbsskandale.

- Vi skal have fuldstændig sikkerhed for, at de fly, vi måtte købe, kan fungere ordentligt, og at vi ikke får en ny IC4-skandale, når vi køber de her fly, siger han.

De andre fly er testet

I modsætning til F35'eren er både F18 Superhornet og Eurofighteren blevet grundigt testfløjet af flyvevåbnets testpiloter. I Eurofighters tilfælde skete prøveflyvningerne hen over en hel uge i marts sidste år og involverede i alt 13 danske flyvetimer af det fælleseuropæiske fly.

Eurofighters chef for den danske salgskampagne, Lars Illum Jørgensen, siger generelt om vigtigheden af prøveflyvninger:

- En simulator er et avanceret computerspil, det er meget realistisk, men der er tale om en virtuel flyvning i et klinisk miljø. Når man flyver rigtigt, er man ude i virkeligheden og bliver konfronteret med alle de fejl, den byder på, siger han.

Ministerium: Vi har interviewet nogle, der har prøvet flyet

I Forsvarsministeriet mener man, at de gennemførte tests og evalueringer af de tre kandidater – trods den manglende prøveflyvning af F35’eren – har tilvejebragt et solidt og tilstrækkeligt grundlag for Danmark kampflysvalg.

Man henviser blandt andet til, at man udover tests i simulator har interviewet de amerikanske piloter, der flyver F35, samt indhentet en lang række tekniske oplysninger.

- Der har været begrænsninger ved alle kandidaterne. For nogen af dem har det ikke været muligt at flyve i dem. Fra nogle har udbyttet ved simulatorturene været en smule begrænset. Og for andre har udbyttet af interviewene med brugerne måske ikke bidraget med så meget. Derfor har vi sammensat en række aktiviteter, der samlet set har givet os det grundlag, som vi har brug for, siger major Peter Meldgaard.

Beslutning skal træffes snart

Ansvaret for at evaluere de tre kandidater har været placeret i et særligt kampflyskontor under Forsvarsministeriet.

Arbejdet med at evaluere de tre kandidater er færdigt og tilbage står kun, at partierne i forsvarsforligskredsen, det er samtlige partier minus Enhedslisten, træffer beslutning om, hvilket fly Danmark skal indkøb, en beslutning der ventes truffet i løbet af de kommende måneder.

F35 er favorit, blandt andet fordi andre NATO-lande, herunder Norge og Holland, har besluttet at købe flyet samt fordi Danmark siden 1997 har investeret omkring 2 milliarder kroner i udviklingen af flyet. Desuden regnes det som det mest avancerede af de tre kandidater på grund af dets "stealth"-egenskaber, der gør det svært at opdage for fjendtlige radarer.