Nyt supermarked vil skære ned på vores madspild

BAGGRUND Landets første overskudssupermarked vil sælge varer, som almindelige detailbutikker ikke gider at sælge længere. Ekspert tvivler dog på konceptet.

Wefood på Amagerbrogade i København er endnu et forsøg på at mindske danskernes spild af mad. (Foto: © Mathias Løvgreen Bojesen, Scanpix)

Det er langt fra sikkert, at du kan finde lige præcis den type cornflakes eller marmelade, som du normalt spiser til morgenmad.

Og det kan godt være, at kokosmælkdåserne på hylden er bulede og bøjede, og rugbrødet kun er et par dage fra at gro mug på skorpen – hvis varerne da overhovedet er til at opdrive.

Men hvis du kan leve med det – og hvis du samtidig vil være med til at bekæmpe madspild – er det nye Wefood-supermarked på Amagerbrogade i København muligvis stedet, hvor du fremover skal gøre dine dagligvareindkøb.

Wefood er nemlig landets første overskudssupermarked, og her bliver der kun solgt mad- og forbrugsvarer, som ikke længere kan sælges i almindelig supermarkeder.

- Vi kan se, at der er store mængder af overskudsmad, som i dag bliver smidt ud, selvom mange mennesker kunne få gavn af den. Derudover er der en stor interesse for at mindske madspild, og derfor vil vi give folk mulighed for at købe det, siger projektleder Bassel Hmeidan.

Ingen fast pris

Det er Folkekirkens Nødhjælp, der står bag det alternative supermarked, og overskuddet går til organisationens arbejde rundt om i verden.

Butikken sælger kun varer, der lever op til fødevaresikkerhedsloven, og almindelige mennesker må ikke donere overskudsvarer fra deres egne køkken- eller køleskabe.

Lige nu kan man eksempelvis finde almindelige ris, der ved en fejl er blevet pakket i grødrisposer, og et stort parti fastelavnsboller, der ikke fejler noget, men som der ikke er det store salg i længere i år.

- Vi har også samarbejdsaftaler med supermarkedskæder, hvor vi får de varer, som de ikke kan nå at sælge inden sidste salgsdato, siger Bassel Hmeidan og fortæller, at der ikke er faste salgspriser på varerne.

- Det er noget, vi vurderer fra gang til gang. Vi ser eksempelvis på varens tilstand og på, hvor lang tid den kan holde, siger han.

Kan ikke komme uden om madspild

Wefood er det seneste forsøg på at nedbringe danskernes madspild.

Hvert år bliver der smidt 700.000 ton mad ud i Danmark, og detailbutikkerne står ifølge Miljø- og Fødevareministeriet for godt en fjerdedel af det – omkring 163.000 ton mad årligt.

Ifølge Jon Fuglsang, madsociolog ved Professionshøjskolen Metropol, kan detailbutikkerne ikke komme uden om madspild, hvis de vil være bæredygtige og tage et socialt ansvar.

- Det er en dagsorden, der er blomstret op i de seneste tre-fire år, og efter år med finanskrise kan danskerne godt lide, at man ikke fråser med tingene. Det gælder også supermarkederne, siger han.

Flere tiltag

Landets supermarkeder og discountbutikker har i de seneste år lavet flere tiltag for at reducere mængden af mad, der ender i skraldecontainerne.

Rema1000 valgte for år tilbage at droppe mængderabatten, så man ikke længere kan købe 10 stykker frugt for 20 kroner. Det får nemlig mange til at købe mere mad, end de kan spise.

Derudover vælger flere supermarkeder at donere overskudsmad til nonprofit-foreninger som fødevareBanken, der laver mad til socialt udsatte som stofmisbrugere og hjemløse.

Fra politisk side har man også haft fokus på madspildsproblemet. Senest i december, hvor fødevare- og miljøminister Eva Kjer Hansen (V) gjorde det nemmere for supermarkederne at donere overskudsmad til velgørenhed.

Ekspert er skeptisk

Wefood er det første overskudssupermarked i Danmark, og John Thøgersen, økonomiprofessor ved Aarhus Universitet og forsker i forbrugeradfærd, betegner det som ”et interessant projekt”.

Men han er samtidig også skeptisk, for Wefoods vareudvalg vil være mere begrænset end i andre discountbutikker. Derfor er John Thøgersen heller ikke sikker på, at konceptet kommer til at sprede sig til andre steder i landet.

- Discountsupermarkederne er gået frem i den seneste tid, så pris betyder noget, når folk skal gøre deres indkøb. Men tid betyder også meget, når folk skal købe ind, og spørgsmålet er, om folk vil lægge vejen forbi Wefood, hvis de ikke engang er sikre på, at de kan få de varer, som de vil have, siger han.

John Thøgersen understreger, at selvom det er overskudsvarer, der vil være på hylderne, så koster det stadigvæk penge at få transporteret varerne hen til butikken på Amager.

- Derudover ligger butikken kun et sted i landet, og placering er den væsentligste faktor for, om folk vælger at handle der. Derfor er spørgsmålet, hvor god en forretning det bliver for Folkekirkens Nødhjælp, siger han.

Ikke et normalt supermarked

Projektleder Bassel Hmeidan er helt med på, at Wefood ikke har samme varer på hylderne som almindelige discountbutikker, og derfor har det også været vigtigt at placere butikken på et sted, som folk alligevel kommer forbi.

- Amagerbrogade er et travlt handelssted med mange forretninger, og her kan vi fange folk under indkøbsturen. Wefood skal være et sted, hvor de kan supplere deres indkøb, siger han.

- Men der er en risiko for, at vi i nogle perioder vil mangle varer, fordi der ikke nogen supermarkeder, som vil donerer varer til os. Derudover kommer der mere og mere opmærksomhed på madspild i hele fødevarekæden. Landbrug, producenter, leverandører og supermarkedskæder er blevet meget bedre til at disponere og producere i forhold til de mængder, som de vil afsætte.

Wefood åbner i dag, og indtil videre er det den eneste overskudsforretning, som Folkekirkens Nødhjælp har på tegnebrættet. Men hvis den bliver en succes, planlægger organisationen at åbne flere butikker rundt om i landet.

- Hvorfor ikke? Det giver jo god mening, siger Bassel Hmeidan.

https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1122785494438640