Supermarkeder sparer penge på gammel mad

Næsten udløbet mad er populært hos både kunder og købmænd.

Supermarkederne sparer penge ved at sælge gamle varer til nedsat pris. (© DR)

Vi er vilde med at købe leverpostej, oksesteg og fløde, der nærmer sig sidste salgsdato med stor rabat.

Men de mange dagligvarer sat ned til spotpris er ikke kun attraktivt for kunderne. Det sparer også supermarkederne for mange penge.

I Føtex i Holbæk er spotvarerne med til at reducere madspildet med 50 procent, siger varehuschef Lene Lauritzen.

- Det, der ville blive smidt ud, ville ellers være gået til biogas og andre ting, men nu kan vi sælge det til kunderne i stedet for, siger hun.

Både Coop og Dansk Supermarked, der er landets to største dagligvarekoncerner oplyser, at de sparer mange penge på at sælge varer, der er ved at udløbe til rabat.

For ender varerne med at ryge ud, mister supermarkederne både omsætning og skal bruge penge på at skille sig af med maden, og så er det trods alt bedre at få solgt en pakke pasta til halv pris end slet ikke, siger miljøchef i COOP, Signe Frese.

- Der er jo en risiko for, at en vare, der er sat ned i pris, kan komme til at kannibalisere på vores andre varer. Vi gør det, fordi vi gerne vil tjene lidt penge på varen, men vi gør det også for at undgå at smide varer ud, som godt kunne være spist, siger Signe Frese.

Der findes ingen tal på, hvor meget supermarkederne tjener på salget af nedsatte varer, da supermarkederne ikke skelner mellem varer, der er solgt til fuld eller nedsat pris.