Ekspert: Arbejdstilsynet tegner forkert billede af sig selv i Siemens-rapport

Arbejdstilsynet har ifølge eksperter undladt væsentlig oplysning i redegørelse til minister.

Hos Siemens Wind Power er ansatte i mindst 64 sager blevet syge af at arbejde med farlig kemi fra 2005 til i dag.

Eksperter retter nu endnu engang kritik mod Arbejdstilsynets rapport om myndighedens egen rolle i arbejdsmiljøskandalen hos Siemens Wind Power.

I redegørelsen, som Arbejdstilsynet afleverede til beskæftigelsesministeren i maj, står der intet om en direkte anbefaling, som 3F gav Arbejdstilsynet i 2013.

En anbefaling, der konkret gik på, at tilsynet burde overvåge, om ansatte hos Siemens Wind Power blev syge af farlig kemi.

Redegørelsen nævner heller ikke, at Arbejdstilsynet afviste anbefalingen fra 3F.

- Det giver et misvisende indtryk af Arbejdstilsynets rolle, siger Sten Bønsing, lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet.

Anbefaling afvist

Anbefalingen fra 3F blev sendt til Arbejdstilsynet i 2013, efter at fagforeningen var blevet opmærksom på, at ansatte hos Siemens Wind Power var blevet syge af farlig kemi hos vindmølleproducenten. Det forklarer 3F’s arbejdsmiljøkonsulent, John Villadsen.

Artiklen fortsætter under videoen.

Han var med til et møde mellem 3F og Arbejdstilsynet i juni 2014, hvor 3F’s anbefaling blev drøftet og afvist.

- Beskeden fra Arbejdstilsynet er, at de ikke kan iværksætte monitorering og kontrol af ansatte og tidligere ansatte, siger han.

- Naturligt indhold

Oplysningen om, at 3F i 2013 gjorde Arbejdstilsynet opmærksom på et behov for at overvåge, om ansatte hos Siemens Wind Power blev syge af at arbejde med kemi er væsentlig.

I dag siger Arbejdstilsynet nemlig, at det først var i 2016 – efter DR’s afsløring af arbejdsmiljøskandalen – at tilsynsmyndigheden bliver opmærksom på omfanget af syge ansatte hos vindmøllevirksomheden.

Både Sten Bønsing og professor i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet, Peter Hasle, mener, at oplysningen om 3F’s anbefaling skulle have været en del af Arbejdstilsynets redegørelse til beskæftigelsesministeren.

- For mig ville det være en helt naturlig ting at tage med, at man har fået henvendelser om, at der skal gøres noget særligt, siger Peter Hasle.

Flere anbefalinger

Da 3F sendte anbefalingen af sted til Arbejdstilsynet i december 2013, medsendte fagforeningen også andre anbefalinger.

En af dem var at undersøge, om der var ansatte, der havde anmeldt eller fået anerkendt en erhvervssygdom efter at have arbejdet med sundhedsskadeligt skum hos Siemens Wind Power.

Senere i redegørelsen skriver Arbejdstilsynet, at tilsynet i 2014 undersøgte, hvor mange der havde anmeldt en skade.

- Et skævvredet billede

Sten Bønsing hæfter sig ved, at Arbejdstilsynet i redegørelsen vælger at nævne den anbefaling, tilsynet handler på, mens myndigheden udelader den anbefaling, der bliver afvist.

- Man får et indtryk af, at Arbejdstilsynet har reageret på de henvendelser, der er kommet fra 3F. Og man kan så ikke læse af redegørelsen, at der faktisk også er ting, Arbejdstilsynet ikke har reageret på, siger Sten Bønsing.

Hvad kan årsagen være?

- Set i lyset af de andre mangler, der har været i redegørelsen, kan det godt give et indtryk af, at man har prioriteret de ting til redegørelsen, som ser bedst ud i relation til Arbejdstilsynets rolle i sagen, siger Sten Bønsing og tilføjer:

- Det giver et forkert billede – et skævvredet billede – i forhold til dem, der skal læse og agere i forhold til redegørelsen.

- Vi gør et hæderligt arbejde

Hos Arbejdstilsynet mener kontorchef Bent Horn Andersen ikke, at det er mangel, at 3F’s anbefaling om at føre løbende kontrol med syge ansatte er udeladt af redegørelsen.

- Vi finder, at den falder uden for området for redegørelsen. Vi mener, at vi lægger tingene frem. Vi beskriver mødet med 3F, og vi beskriver de ting, vi mener, er relevant, siger Bent Horn Andersen.

Kan du forstå, at det kan virke som om, at I forsøger at dække over jeres svigt eller manglende tilsyn, når I kun beskriver der, hvor I foretager jer noget, og ikke der, hvor I ikke foretager jer noget?

- Nej, det kan jeg ikke. Fordi vi beskriver jo masser af steder, hvor vi siger: her kan vi gøre tingene bedre. Så vi stiller også os selv frem og siger, der er ting, som det her giver os anledning til at tænke over, og som vi vil gøre bedre i fremtiden.

Er Arbejdstilsynet de rigtige til at undersøge sig selv?

- Jeg mener, at vi gør et rigtigt hæderligt arbejde, inden for de rammer vi er sat i verden til at gøre. Og det er at forebygge, at folk bliver syge på arbejdet.

- Jeg føler mig dybt nede i min mave meget sikker på, at vi har lagt alt det frem, vi kan lægge frem, siger Bent Horn Andersen.

Minister i samråd

Kl. 11.00 her til formiddag skal beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) for anden gang i samråd om arbejdsmiljøet hos Siemens Wind Power og Vestas.

Her skal ministeren blandt andet svare på mangler i Arbejdstilsynets redegørelse, og hvad han vil gøre få at få fjernet farlige produkter fra arbejdsmarkedet.

Du kan se samtlige samrådsspørgsmål til ministeren her.