|
|
26. maj 2004 12:27 EU-valg |
|
| |
|
|
|
|
Europa-Parlamentets bygning i Strasbourg.
| | |
|
|
|
Europa-Parlamentet har i dag en vigtigere rolle end nogensinde.
Det har ellers ikke skortet på forhånelser tidligere. I 1980’erne kaldte den tidligere britiske premierminister Margaret Thatcher Europa-Parlamentet for et Mickey Mouse Parlament, mens Ritt Bjerregaard i 1995 som ny tiltrådt EU-kommissær kom for skade at sige, at Europa-Parlamentet ikke var et rigtigt parlament.
I dag skal Europa-Parlamentet sige ja til langt det meste af EU's lovgivning, før den kan vedtages. Desuden fungerer Parlamentet som demokratiets kontrollør af EU's institutioner, og så skal Parlamentet som sidste instans godkende budgettet.
Afsatte Kommissionen Parlamentet overvåger også - via budgetkontroludvalget - at EU-kommissionen bruger EUs midler efter reglerne. I 1999 afsatte Parlamentet EU-Kommissionen på grund korruption og svindel med EU-midler. Det er første gang i EU's historie, at parlamentet benyttede sin magt til det.
|
|
|
Europaparlamentet har hjemsted i Strasbourg. Det er fastslået i Amsterdam-traktaten. |
|
|
|
Størstedelen af Parlamentets arbejde foregår imidlertid i Bruxelles, hvor parlamentet er tættere på EU's øvrige institutioner. |
|
|
|
En gang hver måned pakker parlamentarikerne deres kontorer ned og flytter til Strasbourg. |
|
|
|
Rejsecirkus'et er ofte blevet kritiseret, men franskmændene ønsker ikke, at Parlamentet skal flytte fra Frankrig. |
|
|
|
Parlamentets Generalsekretariat - dvs. embedsmænd der er tilknyttet Generalsekretariatet og dets tjenester - holder til i Luxembourg. |
|
|
|
Kilde: EU-Parlamentets kontor i Danmark |
| | |
Med bl.a. Maastricht-traktaten fra 1993, Amsterdamtraktaten fra 1999 og Nice-traktaten - der er trådt i kraft ved EU's udvidelsen 1.maj 2004 er parlamentet indflydelse øget betragteligt. Og den nye forfatningstraktat lægger op til at Parlamentet skal spille en endnu større rolle.
Lovgivning: Der findes i dag en lang række forskellige procedurer for EU- lovgivning, hvor Parlamentet deltager i mere eller mindre omfang.
Den mest almindelige er den såkaldte 'fælles beslutningsprocedure'. Når EU vedtager lovgivning på denne måde, er Parlamentet ligestillet med Rådet, og lovgivningen munder ud i fællesretsakter.
I nogle typer af sager skal Parlamentet spørges til råds, før lovgivningsprocessen kan gå videre. Parlamentets godkendelse er nødvendig i sager om vigtige politiske beslutninger om EU's institutioner - som for eksempel udvidelsen med de 10 nye lande.
Parlamentet har også ret til at tage initiativ til ny lovgivning og kan bede Kommissionen om at fremsætte nye lovforslag.
|
|
|
Der er udvalgsmøder i Bruxelles en til to uger om måneden. |
|
|
|
Den fjerde uge i hver måned er reserveret til møder i de politiske grupper. |
|
|
|
Flere uger om året er mødefri, sådan at parlamentarikerne kan passe deres nationale valgkredse. |
|
|
|
Kilde: EU-parlamentets kontor i Danmark
|
| | |
Demokratisk kontrol: En anden af Parlamentets vigtige funktioner er at udøve demokratisk kontrol med de andre EU-Institutioner.
Det er for eksempel Parlamentet,der godkender, hvem der bliver udpeget til den nye Kommission. Hvis ikke Parlamentet er tilfreds med kommissionens arbejde kan det fremsætte en erklæring om mistillid til Kommissionen, og så er Kommissionen tvunget til at gå af.
Parlamentet kan også udøve parlamentarisk kontrol over for Rådet. Medlemmerne af Parlamentet stiller ofte spørgsmål til Rådet, og formanden for Rådet overværer plenarmøderne i Parlamentet og deltager i de vigtigste debatter.
Det tætte samarbejde mellem Parlamentet og Rådet er blandt andet udenrigs- og sikkerhedspolitik, retligt samarbejde og asylpolitik.
Endelig har Parlamentet mulighed for at kommentere Det Europæiske Råds møder. Når topmøderne indledes kan formanden for Parlamentet fortælle ministrene om Parlamentets holdninger til de punkter, der er på topmødets dagsorden.
|
|
|
|
| |
| | |
|
|