Ole har brugt et halvt år på at grave i Novo Nordisk: ’Det er noget af det mest interessante, jeg har lavet som journalist’

Ole Hall har haft et skarpt øje på Novo Nordisk i en særlig rolle som Novo Nordisk-reporter. Hans arbejde kulminerer nu i en podcastserie, der afslører, hvordan Novo Nordisk har forsøgt at ændre samfundets syn på overvægt.

Ole Hall er journalist i DR og har i syv måneder været Novo Nordisk-reporter. (Foto: © Frederikke Hult Duvier)

En fabriksdirektør, der bliver kaldt ’Kalundborgs skyggeborgmester’, og en virksomhedsværdi, der svarer til Danmarks bruttonationalprodukt.

Der er ingen tvivl om, at Novo Nordisk er blevet en magtfaktor i dansk erhvervsliv og i dansk økonomi.

En ny podcastserie på DR LYD, kaldet ’Gyldne dråber’, dykker ned i Danmarks største medicinalvirksomhed og fortæller om, hvordan virksomhedens vægttabsmedicin Wegovy blev så populært.

’Gyldne dråber’ er tilrettelagt af Ole Hall, der har fulgt virksomheden tæt i syv måneder som DR’s Novo Nordisk-reporter.

- Det er en fortælling om et meget interessant kapitel i dansk erhvervshistorie. Man kommer bag om overskrifterne og får en samlet fortælling om, hvordan Novo Nordisk har forsøgt at ændre vores syn på overvægt, siger Ole Hall.

Væsentlig historieskrivning

Ole Hall har - i samarbejde med DR’s erhvervs- og økonomiredaktion samt sundhedsjournalister - skrevet artikler til dr.dk og bidraget med indhold til blandt andet ’P1 Morgen’, ’P1 Orientering’, DR’s distrikter og TV Avisen.

Hans journalistiske gravearbejde kulminerer nu i podcasten om virksomheden, der findes i tre afsnit:

- Man får et detaljeret og opsigtsvækkende indblik i, hvordan Novo Nordisk, ifølge eksperter, har ført en stor kampagne, hvor virksomheden aktivt har forsøgt at påvirke holdningen til overvægt, både hos politikere, læger og i samfundet generelt. Formålet for Novo Nordisk er at få anerkendt svær overvægt som en alvorlig kronisk sygdom, siger Ole Hall og fortsætter:

- Vi kommer også til at fortælle om, hvordan Novo Nordisk har tilrettelagt den mest succesfulde medicinlancering i årtier på globalt plan af overvægtsmedicinen Wegovy. Det, mener jeg, simpelthen er meget væsentlig historieskrivning om Danmarks vigtigste virksomhed.

'Gyldne dråber’ er en særudgave af podcasten ’Sorte tal’, der hver uge fortæller om Danmarks vigtigste virksomheder, og hvordan deres op- og nedture påvirker landet.

Ifølge Ole Hall er det vigtigt at dække Novo Nordisk i disse år, hvor virksomheden er blevet en magtfaktor, der stort set er uden fortilfælde i Danmark:

- Vi ser sjældent virksomheder, som i sig selv kan påvirke Danmarks bruttonationalprodukt – om det er i plus eller minus. Og vi ser meget sjældent, at en virksomhed skaber så mange arbejdspladser, som Novo Nordisk gør. Virksomheden har skabt over 5.000 arbejdspladser bare i Danmark det seneste år, og de fortsætter. Det svarer til, at der hver måned står over 400 nye kolleger klar, siger Ole Hall og tilføjer:

- Det er også meget sigende, at Novo Nordisks produktionsdirektør i Kalundborg bliver kaldt ’skyggeborgmesteren’.

Et lag af spin og markedsføring

Ole Hall har både været TV- og radiojournalist i DR Nyheder, men efter at have pitchet flere længerevarende Novo Nordisk-projekter til flere af cheferne i DR Nyheder, blev han tilbudt en midlertidig projektstilling som Novo Nordisk-reporter på i alt syv måneder.

Ifølge Ole Hall har det kun kunnet lade sige gøre at producere podcasten om Novo Nordisk, fordi man i DR har valgt at prioritere ressourcer og tid til at fokusere på virksomheden:

- Det er ofte udfordrende at trænge igennem det lag af spin, markedsføring og PR, som en virksomhed som Novo Nordisk lægger oven på fakta. At få nøglepersoner i Novo Nordisk i tale er faktisk arbejdskrævende, bemærker han og uddyber:

- Ofte når man som journalist dækker flere store virksomheder og myndigheder, så lukrerer virksomheder og myndigheder på, at journalisterne til sidst får travlt med andre nyheder. Her har vi bare en situation, hvor jeg kan holde fast og insistere på, at de besvarer væsentlige spørgsmål. Jeg synes, det er vigtigt, at vi en gang imellem kan fokusere på nogle af de allerstørste virksomheder, så vi bedre kan udfordre dem og afdække de ting, som virksomhederne ikke synes skal frem.

Frihed i et job med bagkant

Ole Hall kalder de syv måneder som Novo Nordisk-reporter for ’meget berigende’ og ’fagligt tilfredsstillende’:

- Jeg synes, der har været behov for at supplere den typisk lidt overfladiske nyhedsdækning af Novo Nordisk med produkter, der går mere i dybden, og som giver mere forståelse og indsigt i arbejdet bag kulisserne, siger reporteren og tilføjer:

- Det er noget af det mest interessante, jeg har lavet som journalist. Jeg har fået lov at koncentrere mig om en meget vigtig virksomheds ageren på et meget afgørende tidspunkt i virksomhedens historie.

Når man skal dække en af Danmarks største virksomheder, har det også været givende for Ole Hall, at stillingen som Novo Nordisk-reporter var begrænset til syv måneder:

- Jeg er i den lykkelige situation, at jeg ikke er afhængig af, at Novo Nordisk skal synes, jeg er særlig sød eller rar. Jeg skal ikke være venner med dem. For mig er det her et arbejde, og det er endda et arbejde, der har en bagkant. Det gør egentlig, at jeg ikke har noget problem med, hvis der skulle sidde nogen i Novo Nordisks presseafdeling, som synes jeg er lidt irriterende. Der ligger faktisk en frihed i at vide, at stillingen er i en afgrænset periode, hvor jeg skal forsøge at få så meget ud af den her tid, jeg har.

Ole Hall var ansat som Novo Nordisk-reporter fra december 2023 til juli 2024 og er nu journalist i DR. Han håber, DR fremover vil prioritere et større fokus på nogle af Danmarks vigtigste virksomheder:

- Når man tænker på, hvor tæt journalisterne dækker folketingspolitikerne, synes jeg også, vi skal huske at have nogle journalister lige så tæt på erhvervslivets mest magtfulde aktører. Vi kan selvfølgelig ikke sidde ude hos virksomhederne og følge dem for evigt, men jeg synes, det giver mening at prioritere en reporter til at mandsopdække en magtfuld virksomhed i en periode, siger han og fortsætter:

- Det kan godt være, at det ikke skal være Novo Nordisk hele tiden. Der findes jo også mange andre interessante virksomheder. Tænk bare på Mærsk, Carlsberg, Lego, Grundfos eller Bestseller. Der er enormt mange ufortalte historier i virksomhederne, som vi journalister bør researche og fortælle.

Novo Nordisk er ikke enig med eksperterne i, at virksomheden har ført en verdensomspændende kampagne, men virksomheden bekræfter over for DR, at den har skruet op for kommunikationen om overvægt.

  • Du kan lytte til podcastserien ’Gyldne dråber’ i DR LYD.