Undersøgelse: Vi opfatter lyd mere positivt end billederne på skærmen

Lyd er i rivende udvikling, og generelt opfatter vi lyd med mindre skepsis end skærmbrug, fremgår det af DR Analyses rapport ’Medieudviklingen 2023', som udkommer snart. Her ser man også nærmere på, hvordan vi forbruger podcasts.

Lyd er i rivende udvikling, og generelt opfatter vi lyd med mindre skepsis end skærmbrug, fremgår det af DR Analyses rapport ’Medieudviklingen 2023 (Foto: © Agnete Schlichtkrull)

Mange nye medier er gennem år og dag blevet mødt med skepsis og fordømmelse. Flere har måttet høre for det, hvis de spiller for meget computer, ser meget fjernsyn eller scroller i en uendelighed på deres telefon eller computerskærm.

Lydmedier og podcast er dog undtagelsen. For de opfattes generelt som bedre og måske endda finere end skærmen. Det kommer frem i DR Analyses – det tidligere DR Medieforsknings – årlige rapport om befolkningens mediebrug, ’Medieudviklingen 2023’, som udkommer torsdag den 25. januar.

- DR Analyse har i flere undersøgelser af lyd i 2023 fundet, at mange danskere har klare og overraskende enslydende holdninger til, at nogle måder at bruge medier på er bedre og finere end andre. Flere har således et personligt hierarki, hvori lytning placerer sig højere end sening. Vi rangerer med andre ord ikke medieforbruget efter, hvad vi forbruger, men hvordan vi gør det. Via skærm eller ej, siger medieanalytikerne Sofie Scheutz og Malene Kaasgaard fra DR Analyse.

Blandt voksne er der ingen sort samvittighed forbundet med at lytte til bøger eller en podcast. Derimod kommer den dårlige samvittighed ofte snigende, når man har set meget Netflix eller scrollet for vildt på telefonen, fordi man måske føler, man kunne have lavet noget andet i stedet.

- En forklaring kan være, at danskerne typisk opfatter lydmediers indhold som noget, der kan gøre dem klogere på sig selv eller verden omkring dem. Podcasts kan sagtens være underholdende, men når vi spørger danskerne, foretrækker de især podcasts, der kan berige dem med ny viden og fordybelse i samfundsrelaterede emner, forklarer Sofie Scheutz og Malene Kaasgaard Christiansen.

De mener, at en anden forklaring på, hvorfor lyd ikke mødes med samme skepsis som skærm, er, at det er et håndfrit medie.

- Du kan lytte, mens du laver noget andet. Lytning stjæler altså ikke nødvendigvis vores tid, som en skærm gør, siger de to medieanalytikere fra DR Analyse.

Ser nærmere på podcastvaner

I den kommende rapport ’Medieudviklingen 2023’ tuner medieanalytikerne Steven Larsen og Malene Kaasgaard Christiansen fra DR Analyse også nærmere ind på danskernes podcastvaner i DR LYD generelt.

En tredjedel af danskerne angiver, at de lytter til podcasts ugentligt, og særligt de faste formater, der udkommer mindst en gang om ugen er populære.

En større spørgeskemaundersøgelse, som DR Analyse lavede i 2023, peger på, at danskernes podcasttid typisk foregår med lytning via hovedtelefoner, når de er alene og i fuld gang med noget andet. Jo større folks forbrug er af podcasts, jo større er tilbøjeligheden også til at abonnere på – og lytte til – serieformater, der udkommer fast.

-- Undersøgelsen viser, at podcasts for mange er en integreret del af vejen til og fra skole eller på arbejde. Respondenterne fortæller, at de lytter, mens de laver mad, mens de gør rent og ordner ting derhjemme i weekenden. Når de er ude at gå, nyder mange at fordybe sig i spændende indhold uden brug af skærm. Ikke mindst kobler en stigende del af danskere af inden sengetid i selskab med velkendte stemmer – medmindre de er ude at fejre fredagen og lørdag, noterer Malene Kaasgaard Christiansen og Steven Larsen i afsnittet ’Podcastens døgn’ i ’Medieudviklingen 2023’.

Forskel på hverdage og weekend

En af konklusionerne er, at danskerne lytter forskelligt til podcasts på hverdage og weekenddage, og podcasts, der falder inden for nyheds- og aktualitetsgenren, lytter danskerne primært til på ugens hverdage. DR-formater som ’Tiden’ og ’Genstart’, der begge udkommer om natten, klæder lytterne på med dagens vigtigste overskrifter, perspektiver og historier, på vej til arbejdet eller uddannelsen, mens ’Orientering’-podcasten, der udkommer midt på eftermiddagen, tilsvarende høres af mange på vej hjem.

Foruden indhold om nyheder og aktualitet er det danske podcastlandskab også spækket med indhold om blandt andet true crime, psykologi og mennesker, satire og historie, hvilket danskerne lytter til i lige så høj grad. Faktisk er true crime den genre, som den største andel af podcastlyttere (39 procent) angiver at lytte til.

- Vores undersøgelser viser, at formater som disse kan bruges hvor som helst og når som helst, og at deres aktualitet ikke i samme grad er knyttet til det tidspunkt, de udkommer. Men der er også forskelle. ’Sara & Monopolet’ har for eksempel en forholdsvis stor andel af sin lytning om morgenen, mens særligt ’Hjernekassen på P1’ og ’Du kender typen’ henter en større andel af deres lytning i de sene aftentimer, forklarer Malene Kaasgaard Christiansen og Steven Larsen. Næsten tre ud af fire podcastlyttere svarer i en undersøgelse, som DR Analyse har lavet i samarbejde med Norstat, at det for dem er ’vigtigt’ eller ’meget vigtigt’, at de kan slappe af med podcasts.

- Meget tyder på, at samtaleformater som ’Hjernekassen på P1’ og ’Du kender typen’ er særligt gode til at indfri blandt andet dét behov, skriver medieanalytikerne i ’Medieudviklingen 2023’.

* Hele rapporten ’Medieudviklingen 2023’ kan læses på dr.dk/analyse fra torsdag den 25. januar. Samme dag er der mulighed for at tilmelde sig et DR Deler-arrangement i DR Koncerthuset, hvor analysechef Mads Emil Lidegaard sætter fokus på danskernes medieforbrug sidste år. Læs mere her