Podcastens døgn

En tredjedel af danskerne angiver, at de lytter til podcasts ugentligt. Særligt de faste formater, der udkommer mindst en gang om ugen, er populære. Men hvordan ser danskernes vaner med mediet egentlig ud? Kom med, når DR Analyse tuner ind på podcastvaner i DR LYD.

(Foto: © Agnete Schlichtkrull, DR)

En større spørgeskemaundersøgelse, som DR Analyse lavede i 2023, peger på, at danskernes podcasttid typisk foregår med lytning via hovedtelefoner, når de er alene og i fuld gang med noget andet. Jo større forbrug af podcasts, des større er tilbøjeligheden også til at abonnere på – og lytte til – serieformater, der udkommer fast.

Undersøgelsen viser, at podcasts for mange er en integreret del af vejen til og fra skole eller på arbejde. Respondenterne fortæller, at de lytter, mens de laver mad, mens de gør rent og ordner ting derhjemme i weekenden. Når de er ude at gå, nyder mange at fordybe sig i spændende indhold uden brug af skærm. Ikke mindst kobler en stigende del af danskere af inden sengetid i selskab med velkendte stemmer – medmindre de er ude at fejre fredagen og lørdagen.

Der er ikke væsentlig forskel på, hvor mange gange podcasts fra DR bliver afspillet og lyttet til på en gennemsnitlig dag. Fredag skiller sig dog ud, ved at brugernes adfærd i starten af dagen minder om de andre hverdage – lige indtil frokost, hvor forbruget følger det mønster, der ses om lørdagen og om søndagen. Samtidig flyttes lyttetidspunktet inden sengetid på fredage til senere ud på aftenen – et mønster, der vel at mærke er komplet omvendt for søndag. Ligeledes er det tydeligt, at danskerne på lørdage og søndage ikke skal ud ad døren og hjem igen – en hverdagssituation, hvor podcastmediet, i lighed med traditionel flowradio, benyttes af mange. I weekenderne er det i stedet om formiddagen, danskerne i de fleste tilfælde omslutter sig med podcasts i DR LYD.

Lyden af hverdag

En podcast ligger ikke indlejret i et flow, hvor lytterne hopper til eller fra fladen. Podcastlytteren kuraterer selv en playliste af programmer, og det har betydning for, hvornår lytterne tilgår den enkelte episode. Podcasts, der falder inden for nyheds- og aktualitetsgenren, lytter danskerne primært til på ugens hverdage.

Forbrugsmønstrene i hverdagene afspejler, at forskellige nyheds- og aktualitetspodcasts kan forskellige ting. Formater som Tiden og Genstart, der begge udkommer kl. 3 om natten mandag-fredag, klæder lytterne på med dagens vigtigste overskrifter, historier og perspektiver. Tilsvarende lyttes der primært til Orientering, som udkommer kl. 16, i løbet af hverdagenes eftermiddagstimer. Her samles op på alt det, der er sket, mens lytterne har været væk fra nyhedsstrømmen.

I en undersøgelse peger de danske podcastbrugere på, at underholdning er et af de vigtigste behov, de søger at få indfriet med podcasts. Næsten otte ud af ti angiver, at det for dem er enten vigtigt eller meget vigtigt, at en podcast kan underholde. Hvad der underholder er dog ikke entydigt. En podcast kan både være underholdende, fordi indholdet er sjovt, eller fordi det er godt selskab. Også nyhedsstof kan underholde, hvis det indbyder til fordybelse.

Foruden indhold om nyheder og aktualitet, så er det danske podcastlandskab ligeledes spækket med indhold om blandt andet true crime, psykologi og mennesker, satire og historie, hvilket danskerne lytter til i lige så høj grad. Faktisk er true crime den genre, som den største andel af podcastlytterne angiver at lytte til (39 %). DR udkommer fast med formater inden for mange andre genrer end nyheder og aktualitet, og her observerer vi et andet billede i brugen.

Selvom udvalget af podcasts i grafen ovenfor alle udkommer på forskellige ugedage, tidspunkter og med et varierende antal afsnit i løbet af en uge, så fordeler lytningen sig på de samme timer – et fællestræk, der vel at mærke ikke var tilfældet for de førnævnte nyhedspodcasts. Niveauerne indikerer, at formater som disse kan bruges hvor som helst, når som helst, og at deres aktualitet ikke i samme grad er knyttet til det tidspunkt, de udkommer på.

Men der er også forskelle: Sara & Monopolet og Curlingklubben har en større andel af deres lytning om morgenen, mens særligt Hjernekassen på P1 og Du kender typen henter en større andel af deres lytning i de sene aftentimer. Næsten tre ud af fire af de danske podcastlyttere svarer i spørgeskemaundersøgelsen, at det for dem er vigtigt eller meget vigtigt, at de kan slappe af med podcasts. Meget tyder på, at samtaleformater som disse er særligt gode til at indfri blandt andet det behov.

On demand går også på weekend

Danskerne lytter forskelligt på hverdage og weekenddage. Denne generelle forskel i podcastforbruget hænger både sammen med, at danskernes gøren og laden ændrer sig, i takt med at de har fri, men også indholdet forbruges på andre måder. Lytterne er som nævnt – og ikke overraskende – mere tilbøjelige til at lytte til nyhedspodcasts på hverdage, hvor disse også udkommer. Det er dog ikke ensbetydende med, at de ikke også konsumerer aktualitetsstof på lørdage og søndage.

I Medieudviklingen 2020 blev podcasten karakteriseret som det private massemedie, og dette gør sig stadig gældende. Uanset om det er nyheder, underholdning eller oplysning, reflekterer podcastens døgn den moderne lytters ønske om at kuratere sin egen oplevelse.

Hvornår, danskerne lytter, og hvorfor er derimod noget, mange tilsyneladende har til fælles - også på tværs af aldersgrupper. Med podcastmediet kan de danske lyttere fordybe sig i indhold, de finder personligt relevant, når de vil, da det er født digitalt og on demand. Trods den høje grad af individualitet, så tegner de ensartede lyttemønstre et billede af, at lytterne er relativt kollektive i deres beslutninger om, hvornår noget indhold passer bedst.