Sportsbarerne i New York er normalt ikke specielt optagede af politik.
- Jeg er ret ligeglad, og det tror jeg også vores gæster er, siger Brian Rasmusson, der er daglig leder på sportspubben Pourhouse på det centrale Manhattan.
Men i aften har de gjort en undtagelse og vil vise den første debat mellem Hillary Clinton og Donald Trump live på storskærm.
- Det er den første debat, og vi regner med det bliver mindst ligeså spændende som at se en vigtig kamp, siger Brian Rasmusson.
Ekstra sikkerhedsvagter
Der er sat ekstra sikkerhedsvagter ind for at holde orden på aftenen, som han venter bliver den vildeste længe.
Og selvom det ikke er sport, så kan tv-debatten gå hen at blive næsten ligeså stor, som når der er finale i amerikansk fodbold - det såkaldte Super Bowl.
Tv-udbyderne regner med, at det bliver den mest sete politiske debat nogensinde med over 100 millioner seere.
Det vil sige flere end de 70 millioner, der så med, da Barack Obama og Mitt Romney stod overfor hinanden i 2012, og flere end dengang Ronald Reagan og Jimmy Carter tørnede sammen i 1980, hvor 80 millioner så med.
En blå og en rød drink
Det kan også mærkes på Pourhouse, hvor alle bordene er booket, og Brian Rasmusson regner med, at der kommer over hundrede for at se med. Han er sikker på, der bliver nogle underholdende sammenstød.
- Alle er meget polariserede. Enten elsker man Trump, ellers hader man ham, enten er man for Hillary eller imod hende. Det gør det underholdende, siger Brian Rasmusson.
Han har forberedt, at kunderne kan skylle det hele ned med to særlige drinks. Der er den blå “Donald Drumpf” med rom, lime, ananas og grenadine eller man kan prøve den røde “Private Server”, der består af vodka, blå Curacao, triple sec og Sprite.
Den første hentyder til det navn, Trumps tyske forfædre havde, og den anden hentyder til sagen om Hillary Clintons usikre håndtering af e-mails, da hun var udenrigsminister.
Det elektroniske arnested
Alt imens ser det ud til, at aftenens NFL-foldboldkampe står til at miste mange seere på grund af debatten. Annoncører vurderer, at seertallene vil falde med op til 20 procent, skriver Wall Street Journal.
Det tegner til at blive en aften, hvor amerikanerne samles om én og samme begivenhed.
Og det hører til sjældenhederne, siger Andrew Heyward, tidligere formand for tv-stationen CBS News, til New York Times.
- Vi vender tilbage til et fænomen, der ellers er fuldstændig forsvundet i en tid med digitale medier. Det her er amerikanerne, der samles om et elektronisk ildsted, siger han.
Den kan ses overalt
De amerikanere, der ikke sidder foran tv’et, har også mulighed for at følge med, da netop de digitale medier har valgt også at dække debatten mellem de to præsidentkandidater.
Den 90 minutter lange liveudsendelse bliver streamet på Facebook, Youtube og Twitter. Den bliver vist på alt fra de amerikanske avisers hjemmesider til Netflix og utallige andre steder.
I Danmark kan man blot tænde for DR2, som viser hele debatten live fra klokken 3 til 4.30 natten mellem mandag og tirsdag. Man kan også se debatten som Virtual Reality.
Det kræver blot, man downloader appen AltspaceVR og har et par VR-briller. På den måde kan man komme helt tæt på Clinton og Trump, når de står midt i debatten, der kan blive en milepæl i deres kamp for at vinde Det Hvide Hus.
https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1286330008084187