Tysk anklager åbner sag mod VW-topchef

Sagen drejer sig om bedrageri ved salg af biler med snydesoftware.

Martin Winterkorn forlod onsdag posten som topchef for VW. Nu efterforskes han for bedrageri. (Foto: © JULIAN STRATENSCHULTE, Scanpix)

Den tyske anklagemyndighed har startet en efterforskning af den tidligere direktør for Volkswagen (VW) Martin Winterkorn. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Sagen drejer sig om bedrageri ved salg af biler med snydesoftware, der pynter på udledningen af NOx-gasser fra den tyske bilfabrikants dieselbiler. Efterforskningen skal blandt andet slå fast, hvem der har ansvar for skandalen.

Anklagemyndigheden i Braunschweig siger, at den har modtaget flere anmeldelser i sagen - blandt andet en fra Volkswagen selv, der dog ikke angav nogen personer under mistanke.

Afviser at kende til snydesoftware

Martin Winterkorn tog onsdag selv konsekvensen af skandalen om den angivelige snyde-software i 11 millioner biler verden over og forlod posten som topchef.

Det skete, efter han det meste af dagen havde stået skoleret for den tyske bilproducents magtfulde bestyrelse på et krisemøde, som VW havde valgt at fremskynde fra fredag til onsdag, før deres image og aktier ender dybt nede i grøften.

Winterkorn har taget det fulde ansvar men fastholder, at han ikke kendte til det fusk, som fabrikanten ellers har erkendt.

- Jeg er chokeret over de seneste dages begivenheder. Frem for alt er jeg overrasket over, at fusk i den størrelsesorden har fundet sted i Volkswagen, sagde Martin Winterkorn i en pressemeddelelse på Volkswagens hjemmeside.

VW efterforskes desuden i flere andre lande som USA og Norge.

USA opdagede svindlen

Det er myndighederne i USA, som har opdaget svindlen, og de tyske myndigheder siger, at de ikke havde noget kendskab til den.

- Transportministeren fik først viden om anklagerne i sidste weekend. Vi havde ikke tidligere kendskab til skandalen, siger en talsmand for transportministeriet i Berlin.

Den 68-årige Winterkorn var en af de helt tunge drenge i tysk industri, og hans person var et symbol på tysk topkvalitet.

Sandsynligt at Danmark er ramt

Porsches topchef Matthias Müller overtog fredag rattet hos VW for at styre VW gennem den største krise i fabrikantens 78 år lange historie.

Skandalen er vokset dag for dag, siden afsløringerne af VW's snydesoftware begyndte at rulle for snart to uger siden.

Sagen drejede sig i første omgang om 482.000 dieselbiler fra VW og Audi, der er blevet solgt mellem 2009 og 2015. Men snart var der tale om 11 millioner biler verden over, og Volkswagen erkendte torsdag, at den samme snydesoftware - der skjuler, hvor meget de forurener - er installeret i biler over hele Europa.

Derfor opfordrede EU-Kommissionen torsdag de 28 medlemslande til at undersøge, om der bliver solgt biler, der forurener mere, end de giver sig ud for i de officielle test.

Det er sandsynligt, at også danske Volkswagen-biler kører rundt med den software, men den danske afdeling mangler klar besked fra bilproducentens hovedkvarter i Tyskland

Bøder for milliarder i vente

Koncernens amerikanske chef, Michael Horn, gjorde fra starten af kort proces i at kommentere skandalen, da han præsenterede VW' nyeste Passat for en uge siden.

- We screwed up, var ordene.

Den tyske koncern venter nu en bøde fra de amerikanske myndigheder på omkring 120 milliarder kroner. Og selskabet har sat et beløb svarende til næsten 49 milliarder kroner af til at udrede de 11 millioner biler, der er snydt med.