Det er endnu uvist, om der er nogle danske Volkswagen-diselbiler, som har fået installeret den omstridte software, der gør det muligt at forurene mindre, når de bliver miljøtestet af myndighederne.
Det oplyser Søs Righolt Ilum, der er pressechef for Volkswagen i Danmark.
- Vi arbejder i Danmark på højtryk for at finde ud af, om nogle af de pågældende biler er på det danske marked, skriver pressechefen i en mail til DR Nyheder.
Ingen indflydelse på danske biler
Tidligere på dagen oplyste den tyske bilproducent, at mere end 11 millioner dieselbiler på verdensplan har fået installeret softwaren.
Softwaren gør, at bilerne skifter over til en anden og mere skånsom forbrændingsmetode, når de er under myndighedernes lup. Omvendt stiger udledningen af de sundhedsskadelige NOx-gasser, når det er almindelige bilister, der kører i dem.
Det er især i USA, at miljømyndighederne har fokus på bilernes udledning af NOx-gasser. I EU er der derimod fokus på bilernes CO2-udledning, når bilerne skal miljøvurderes, og derfor betyder det ikke noget for danske VW-bilister, hvis de skulle have fået installeret softwaren.
- Skulle det være tilfældet, har den pågældende software ikke indflydelse på de værdier, EU-normerne måler efter - nemlig kilometer på literen og CO2-værdierne. Dermed har softwaren ingen indflydelse på vores kunders biler, understreger pressechefen i mailen.
Dyr fornøjelse for VW
Sagen begyndte at rulle i slutningen af sidste uge, og den kan meget vel gå hen og blive en dyr fornøjelse for den tyske bilproducent.
Det amerikanske miljøagentur, EPA, truer nu VW med en bøde på op til 18 milliarder dollar – næsten 120 milliarder kroner. Derudover har det amerikanske justitsministerium indledt en efterforskning af sagen.
Sagen har nu fået VW til at sætte 6,5 milliarder euro - hvilket svarer til 48 milliarder kroner - til side til sagen, skriver Ritzau.
Beløbet vil ifølge nyhedsbureauet figurere i regnskabet for tredje kvartal, og det betyder, at Volkswagen justerer sine forventninger tilsvarende.