Porsche-chef tager rattet hos Volkswagen

Skandalen vokser dag for dag. Men med denne manøvre er aktierne begyndt at stige igen.

Matthias Müller bag rattet i en Porsche 911 Targa 4GTS. Nu skal han overtage rattet for moderselskabet VW. (Foto: © Marijan Murat, Scanpix)

Chefen for Porsche har netop taget rattet hos Volkswagen (VW).

Dermed har VW udset sig den 62-årige Matthias Mueller til at bugsere verdens største bilfabrikants image og aktier op af grøften igen.

- Min prioritet er at vinde den tillid tilbage, som Volkswagengruppen har mistet, siger Müller blandt andet.

Beslutningen er taget på et bestyrelsesmøde fredag aften i Volkswagens hovedkvarter i Wolfsburg. Her blev der desuden også diskuteret strukturændringer i koncernen.

Mange kilder har snakket om Mueller som den mest sandsynlige redningsmand til at erstatte Martin Winterkorn, der forlod posten som topchef i onsdags, og dermed styre VW gennem den største krise i fabrikantens 78 år lange historie.

Skandalen vokser dag for dag

Skandalen er vokset dag for dag, og sagen efterforskes af anklagemyndigheden i Tyskland og USA, hvor afsløringerne af VW's snydesoftware begyndte at rulle for en uge siden.

Sagen drejede sig i første omgang om 482.000 dieselbiler fra VW og Audi, der er blevet solgt mellem 2009 og 2015. Men snart var der tale om 11 millioner biler verden over, og Volkswagen erkendte torsdag, at den samme snydesoftware - der skjuler, hvor meget de forurener - er installeret i biler over hele Europa.

Derfor opfordrede EU-Kommissionen torsdag de 28 medlemslande til at undersøge, om der bliver solgt biler, der forurener mere, end de giver sig ud for i de officielle test.

Den nye chauffør for VW kommer efter et ugelangt stormvejr, der har givet alvorlige buler i den ellers velansete tyske bilfabrikant.

Det stormvejr startede, da det amerikanske miljøagentur valgte at åbne en sag mod Volkswagen, der har næsten 600.000 ansatte, om svindel med flere af deres dieselmodeller udslip af miljøforurenende stoffer.

Bøder for milliarder i vente

Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, har opfordret til fuld gennemsigtighed i den kommende proces.

Og allerede tirsdag gjorde koncernens amerikanske chef, Michael Horn, kort proces i at kommentere skandalen ved præsentationen af fabrikantens nyeste Passat.

- We screwed up, var ordene.

Den tyske koncern venter nu en bøde fra de amerikanske myndigheder på omkring 120 milliarder kroner. Og i går satte selskabet et beløb svarende til næsten 49 milliarder kroner af til at udrede de 11 millioner biler, der er snydt med.

Derudover var VW's aktier onsdag faldet med en tredjedel siden mandag. Men fredag er de steget igen ved udsigten til en ny chauffør i førersædet.

Det er endnu ikke afklaret, om Volkswagen-biler i Danmark er solgt med det snydende software.