Med 557 stemmer for og 89 stemmer imod har EU-parlamentet vedtaget et delvist forbud mod såkaldt geoblokering.
Geoblokeringen betyder, at EU-borgere, der handler og forbruger på nettet, bliver forskelsbehandlet, alt efter hvilket land de befinder sig i.
Og det har betydet, at eksempelvis billeje koster noget forskelliget - afhængigt af, hvor i EU man befinder sig, når bilen bliver bestilt på nettet.
- Man har opdaget, at virksomheder nogle steder decideret har spekuleret i at sætte forskellige priser på for eksempel hoteller eller biludlejning, alt efter hvornår forskellige lande har skoleferier, siger DR's EU-korrespondent, Ole Ryborg.
Råd til flere is
En af de virksomheder, der har gjort brug af geoplaceringen, er forlystelsesparken Eurodisney i Paris, hvor der kunne være op til 1.000 kroners forskel for samme type ophold, på samme hotel og i samme periode, hvis kunderne har været fra to forskellige EU-lande.
- Hvis du sad i Storbritannien og skulle booke i Eurodisney, er der blevet set forskelle på op til 1.000 kroner for at booke ophold til parken i forhold til, hvis du sad i Belgien. Hvis briterne ringede, kunne de få den til den samme pris som Belgien, siger Ole Ryborg.
Ifølge Christel Schaldemose, Socialdemokratiets medlem af EU-Parlamentet, vil det delvise forbud mod geoblokering tydeligt kunne mærkes i de danske pengepunge.
- Der er ikke nogen tvivl om, at der vil blive råd til adskillige flere is, når vi får fjernet de her diskriminerende regler. Men det kan faktisk også være lidt større beløbsstørrelser, så man måske kan gå ud og shoppe eller gå ud at spise lidt mere på restauranten.
- Det er betragtelige summer, siger hun.
Digitalt indre marked
I 2015 fremlagde EU-kommissionen et udspil, der skulle gøre EU's indre marked digitalt og gøre det langt nemmere for europæere at handle på nettet i hele EU.
Det blev fremlagt, efter at det stod klart, at handel på internettet på tværs af EU-landenes grænser kun ville vokse sig større.
- Derfor har man sagt, at vi selvfølgelig har brug for et digitalt indre marked, når EU har et indre marked. Geoblokering er bare et af flere forslag, der skal være med til at skabe et digital indre marked, siger Ole Ryborg.
- Der har man oplevet en række hindringer. Geoblokering er en af dem. En anden er, at det nogle gange er tre til fem gange så dyrt at sende en pakke på tværs af landegrænser. En tredje er, at det er enormt besværligt for virksomheder med momsregistrering.
Og selvom der stadig er et stykke vej imod et fuldt funktionsdygtigt digitalt indre marked, så er de ny regler et vigtigt skridt på vejen, mener Roza Thun, der er ordfører for lovsforslaget.
- Den nye EU-lov om geoblokering udgør et vigtigt skridt hen imod et endnu mere konkurrencepræget og integreret digitalt indre marked, både for forbrugere og forhandlere, siger hun i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Det er også en vigtig milepæl i kampen mod diskrimination af forbrugere på grund af deres nationalitet eller bopæl, hvilket ikke bør finde sted i vores forenede Europa. Vi har bevist, at EU kan levere konkrete resultater, som gør en positiv forskel i hverdagen for borgere overalt i Europa.
Forbuddet kort
- •
De nye regler betyder, at forhandlere skal behandle onlineforbrugere fra et andet EU-land på lige fod med lokale kunder, hvilket vil sige, at de skal have adgang til de samme priser og de samme handelsbetingelser, når de:
- •
Køber varer (f.eks. husholdningsapparater, elektronik eller tøj) til levering i en medlemsstat, som forhandleren tilbyder at levere til i sine almindelige handelsbetingelser, eller til afhentning på et sted, som begge parter er blevet enige om, og som ligger i et EU-land, hvor forhandleren tilbyder denne mulighed (forhandlere vil ikke være forpligtet til at levere i alle EU-lande, men forbrugerne skal have mulighed for at afhente varen på et sted, som aftales med forhandleren).
- •
Får leveret tjenesteydelser elektronisk, hvor disse ydelser ikke er beskyttet af ophavsret, f.eks. cloudtjenester, firewalls, datalagring eller hosting af hjemmesider.
- •
Køber en tjenesteydelse til levering på forhandlerens område eller på en fysisk lokalitet, hvor forhandleren driver sin virksomhed, f.eks. hotelophold, sportsarrangementer, biludlejning, musikfestivaler og billetter til forlystelsesparker. Kilde: Europa-Parlamentet