Danmark står til at blive et digitalt smørhul i Europas kommende digitale indre marked - og der er ingen grund til at frygte, at vi bliver kørt midt over af konkurrenter fra lavtlønslande, der kan tilbyde de samme tjenester til en meget lavere pris.
Sådan lyder meldingen fra ITEK under Dansk Industri, hvor branchedirektør Adam Lebech er begejstret over udsigten til, at EU nu melder klar til at gøre noget ved det kludetæppe af forskellige regler, der hæmmer både vækst og udvikling i den digitale sektor.
I morgen præsenterer EU-kommissionen officielt en hel stribe forslag, der skal skabe ensartede regler og procedurer for digitale virksomheder og e-handel på tværs af Europa. Blandt den store pakke vil ligge forslag om at harmonisere reglerne for e-handel, moms, databeskyttelse og meget andet.
Rampelyset går til USA
Hensigten er, at få skubbet gang i både investeringer og udvikling af europæiske teknologivirksomheder, hvor stort set alt rampelyset de senere år har været stjålet af virksomheder i USA og Asien.
- Potentialet for det her er gigantisk. På næsten alle parametre ser det rigtig skidt ud i Europa på dette område. Vi har lavere vækst, lavere investeringer, vi er bagud med bredbånd, 4G og meget andet, og vi er nødt til at vågne op, hvis vi ikke skal misse de næste digitale revolutioner. Vi står i øjeblikket til at misse mange af de styrker, vi har - for eksempel inden for bilindustrien, hvor vi ikke har lyst til, at virksomheder som Tesla kommer og overtager det hele, siger Adam Lebech.
Mens EUs projekt i sin natur handler om harmonisering og fælles regler, har det digitale område været globaliseret og grænseoverskridende i en grad, der ikke tidligere har været set.
Ensartet højt niveau nødvendigt
Ved nytår indførte EU eksempelvis nye regler for moms på digitale tjenester, der nu skal afregnes hvor køberen bor, mod tidligere oftest i Luxembourg, hvor mange amerikanske IT-giganter havde etableret sig. Herfra solgte de digitale ydelser med så lav moms, at det var svært at konkurrere mod for lokale, europæiske virksomheder.
Et andet område er databeskyttelse, hvor EU-systemet i efterhånden et par år har arbejdet med at modernisere reglerne, så de bliver ens på tværs af EU.
Nye regler på området kan potentielt ramme amerikanske webgiganter, der kan se deres spillerum indskrænket.
- Vi er tilhængere af et højt niveau af beskyttelse, så længe det bliver et ensartet højt niveau. Det handler om, at vi skal give vores små virksomheder mulighed for at vokse, ikke ved at begrænse andre, men ved selv at blive bedre. I Danmark har vores virksomheder altid nydt godt af frihandel, og vi kommer til at nyde godt af, at kunne få hele EU som hjemmemarked ved et trylleslag.
Der skal løbes stærkt
Også hos den anden store brancheforening, Brancheforeningen IT-Branchen, glæder direktør Birgitte Hass sig over, at der nu kommer fokus på området. Hun vi ikke udpege vinderne i den vision, kommissionen præsenterer, men har let ved at få øje på taberne, hvis der ikke sker noget.
- Hvis ikke vi får et digitalt indre marked, ville vi alle blive taberne. Vi er oppe mod virksomheder i USA og Asien, hvor virksomhederne har kæmpe hjemmemarkeder. Der skal løbes nu - og der skal løbes stærkt. Men for de danske virksomheder betyder det, at de går fra at have fem millioner potentielle kunder, til nu at få 500 millioner, siger hun.
Birgitte Hass nævner den danske succesvirksomhed Endomondo, der for nylig blev købt af amerikanske Under Armour som godt eksempel. Her formåede man at blive stor og dominerende på kort tid - men ikke alle er så heldige, for mange bliver kvalt, mens de forsøger at forstår reglerne længe inden de bliver store.
Kampen er ikke tabt
Til gengæld mener hun ikke, at det er for sent for den europæiske IT-branche, der i dag skal konkurrere mod amerikanske giganter.
- Inden for dette område er verden så foranderlig, at intet løb er kørt. Virkeligheden kan være en helt anden allerede om tre måneder og forandringen sker med utrolig hast.
Brancheforeningen, der repræsenterer et større antal opstartsvirksomheder, har flere gange peget på, at adgangen til venturekapital og investeringer, som er helt almindeligt i USA, slet ikke har samme omfang i Europa, hvilket er med til at hæmme væksten for danske it-iværksættere. Det problem er fortsat ikke løst, mener foreningen.