OVERBLIK EU klar med det indre marked 2.0

EU-Kommissionen vil gøre det lettere at handle på tværs af landegrænser over nettet.

Landegrænser skal ikke længere være en hindring, når man handler på nettet, mener EU-Kommissionen. (© Colourbox)

Det skal blive lettere at købe varer over nettet - både fysiske og digitale - på tværs af landegrænserne i EU.

Sådan lyder en af de mange ambitioner i den strategi for et "digitalt indre marked", som EU-Kommissionen fremlægger i morgen, og som DR har læst.

Det handler stadig om den frie bevægelighed af varer, personer, serviceydelser og kapital. Men den nye strategi skal forsøge at tage højde for de nye udfordringer, der opstår, i takt med, at den globale økonomi i stigende grad bliver digitaliseret.

- For 20 år siden rev vi barriererne ned med det almindelige indre marked. Men siden er der sket den udvikling, at mange ting er flyttet over på nettet, hvor man har meget få regler og en masse barrierer - både for virksomheder og forbrugere, siger EU-korrespondent i DR Ole Ryborg.

De tre piller

Fordelene ved at føre strategien ud i livet er til få øje på, hvis man tager Kommissionens skøn over det økonomiske potentiale for pålydende: 45 milliarder euro om året.

Strategien hviler på tre piller, skriver EU-Kommissionen:

  • Bedre adgang for forbrugere og virksomheder til online varer og serviceydelser på tværs af Europa.

  • Skabe de rette betingelser for, at digitale netværk og serviceydelser kan blomstre.

  • Maksimere vækstpotentialet for den europæiske digitale økonomi.

Det er især den første pille, som har direkte betydning for EU's forbrugere, mens de to andre primært er relevante for virksomheder.

Bedre online adgang

Hvis vi ser nærmere på den første pille, mener Kommissionen, at der er plads til forbedring.

Kun hver tredje forbruger i EU føler sig tryg ved at købe en vare over nettet i en butik, der ligger i et andet EU-land. Og bare 7 procent af små og mellemstore virksomheder i EU sælger varer på tværs af landegrænserne i unionen.

De tal vil EU forhøje via en række tiltag, som kan sammenfattes til følgende punkter:

  • Reglerne for forbrugerbeskyttelse og kontraktforhold skal forsimples og harmoniseres.

  • Man vil fremme leveringen af pakker over grænserne i EU.

  • Unfair "geo-blocking" skal forhindres, så adgang til for eksempel hjemmesider og digitalt indhold ikke bliver stoppet af landegrænser.

  • Copyright-reglerne skal moderniseres og gøres mere ensartede, så forbrugerne får bedre adgang til copyright-beskyttet materiale.

  • Byrder og forhindringer, der relaterer sig til moms, skal reduceres.

Svær proces

EU-Kommission lægger op til, at strategien for det digitale indre marked skal føres ud i livet via 15 konkrete lovforslag.

Ole Ryborg forudser dog, at der venter svære forhandlinger, når forslagene skal igennem Europa-Parlamentet og medlemslandene i Det Europæiske Råd.

- Dengang man lavede det indre marked, var der 12 medlemslande, som skulle blive enige - nu er der 28. Det, som måske alligevel vil gøre det lidt lettere, er, at udviklingen går så hurtigt, at politikerne allerede har været nødt til at reagere - for eksempel når det gælder roaming-afgifter på mobiltelefoni, siger EU-korrespondenten:

- Så jeg tror, at der kommer så et stort pres for, at man skal have lavet regler, at der kommer til at ske meget på det her område.