- Volkswagen skal se at komme med en forklaring.
Det er meldingen fra Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, i den omsiggribende sag om, at den tyske bilfabrikant skal have installeret software i 11 millioner biler for at blive godkendt i myndighedernes tests, selv om de forurener langt mere på landevejen.
- Jeg tror, vi alle er rystede over, at et anerkendt bilfirma i den grad har snydt, siger Rasmus Prehn til DR Nyheder.
VW skal komme ud af busken
Det er endnu uvist, om danske Volkswagen-diselbiler har den omstridte software installeret, der gør det muligt at forurene mindre, når de bliver miljøtestet af myndighederne.
- Vi arbejder i Danmark på højtryk for at finde ud af, om nogle af de pågældende biler er på det danske marked, skrev pressechefen i Volkswagen i Danmark, Søs Righolt Ilum, tidligere i dag i en mail til DR Nyheder.
Volkswagen i Danmark afviser at udtale sig mere. Men den socialdemokratiske transportordfører ser gerne, at de skynder sig at komme ud af busken.
- Danske borgere har brug for en garanti fra Volkswagen for, at de ikke har snydt på samme måde her, siger han sammenbidt.
- Det er meget alvorligt, og hvis det viser, at de har foretaget noget lignende i Danmark, så må de se at komme med en undskyldning, siger Rasmus Prehn (S).
Regeringen skal forlange svar
Som det ser ud nu, skal Volkswagen ryges ud af busken for at komme med en forklaring, lyder det fra Rasmus Prehn.
Derfor opfordrer han regeringen til at komme på banen og forlange svar fra VW om, hvorvidt det danske marked er en del af sagen.
Den tyske forbundskansler, Angela Merkel, har krævet "fuld åbenhed" om sagen fra VW's side, og miljøordføreren mener, at der skal lægges et fælles europæisk pres på bilproducenten.
- Vi har krav på en forklaring på, hvad der er sket i Europa og her i Danmark, siger Rasmus Prehn.
Dyr fornøjelse for VW
Sagen begyndte at rulle i slutningen af sidste uge og kan ende som en dyr fornøjelse for den tyske bilproducent.
Den omstridte software gør, at bilerne skifter over til en anden og mere skånsom forbrændingsmetode, når de er under myndighedernes lup. Omvendt stiger udledningen af de sundhedsskadelige NOx-gasser, så snart de er ude på verdens landeveje.
Det amerikanske miljøagentur, EPA, truer VW med en bøde på op til 18 milliarder dollar – næsten 120 milliarder kroner. Derudover har det amerikanske justitsministerium indledt en efterforskning af sagen.
Dermed truer sagen med at blive til en af de største industriskandaler i Tysklands nyere historie.