Når Volkswagen bliver taget i at have svindlet, går det ikke kun ud over selskabets eget omdømme. Det går også ud over resten af Tyskland og hele det kvalitetsstempel, som den tyske industri lever godt af.
Det fortæller DR’s korrespondent i Tyskland, Michael Reiter.
- Det her er en skandale, som gør rigtig ondt på tyskerne. Det er ikke kun Volkswagen, der rammes. Den her skandale truer også med at ramme hele bilindustrien, som er rygraden i tysk økonomi, siger han.
- Når en respekteret virksomhed som Volkswagen svindler, så er det hele kvalitetsstemplet ”Made in Germany”, der lider skade.
Software snyder miljømyndighederne
Det er det amerikanske miljøagentur, EPA, der har åbnet sagen om svindel mod det tyske firma.
Flere af Volkswagens modeller har nemlig haft installeret et software, der gør det muligt at udlede færre giftstoffer end normalt, når de er blevet undersøgt af myndighederne.
Efterfølgende når almindelige bilister kører bilerne, er udledningen af de sundhedsskadelige gasser langt højere. Og dermed har bilerne kunnet klare de amerikanske miljøregler uden i virkeligheden at leve op til kravene.
Rammer hele den tyske industri
Skandalen kan nu komme til at koste dyrt for store dele af den tyske industri.
- Det er ikke bare Volkswagen og deres underleverandører, som vil blive påvirket. Andre eksportvirksomheder vil også blive ramt, hvis det her kvalitetsstempel ”Made in Germany” lider skade, siger Michael Reiter.
Han fortæller, at chefen for en førende tysk tænketank vurderer, at det sandsynligvis vil koste tyske arbejdspladser.
- Nu kan man sætte berettiget spørgsmålstegn ved, om tyske biler i virkeligheden er så gode som deres ry, og der er fare for, at det vil koste mange arbejdspladser i Tyskland, siger Michael Reiter.
VW risikerer milliardbøde
Sagen kan komme til at koste Volkswagen mange milliarder kroner.
Selskabet har selv sat over 48 milliarder kroner af til sagen, men det amerikanske miljøagentur truer med en bøde på op til 18 milliarder dollar – næsten 120 milliarder kroner.
Over 11 millioner biler har ifølge Volkswagen softwaren installeret.