Der er stor forskel fra kommune til kommune på, hvor hurtigt det går med at modtage børn med særlige behov i den almindelige undervisning i folkeskolen.
Det viser tal fra Undervisningsministeriet.
Siden en ny lov trådte i kraft i 2012, har der været krav til, at børn med særlige behov som ADHD og autisme så vidt muligt ikke skal adskilles fra andre børn i særlige undervisningstilbud som specialklasser. I stedet skal de undervises med støtte og hjælpemidler i den almindelige undervisning.
Den nye lov har betydet, at der i dag er færre børn, der modtager specialundervisning end for fem år siden.
Herunder kan du se de 10 kommuner i landet, der på fem år har oplevet det største procentvise fald i andelen af skoleelever, der modtager specialundervisning.
1 Kalundborg Kommune, Vestsjælland
I skoleåret 2011/2012 modtog 592 (11,9 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
I skoleåret 2016/2017 modtog 359 (7,9 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
Det vil sige, at 233 færre skoleelever modtog specialundervisning i skoleåret 2016/2017 sammenlignet med skoleåret 2011/2012.
2 Lemvig Kommune, Vestjylland
I skoleåret 2011/2012 modtog 212 (8,9 procent) af kommunens skoleelever.
I skoleåret 2016/2017 modtog 100 (5 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
Det vil sige, at 112 færre skoleelever modtog specialundervisning i skoleåret 2016/2017 sammenlignet med skoleåret 2011/2012.
3 Tønder Kommuner, Sønderjylland
I skoleåret 2011/2012 modtog 312 (7,9 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning i mere end ni timer om ugen.
I skoleåret 2016/2017 modtog 133 (4,1 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning i mere end ni timer om ugen.
Det vil sige, at 179 færre skoleelever modtog specialundervisning i skoleåret 2016/2017 sammenlignet med skoleåret 2011/2012.
4 Jammerbugt Kommune, Nordjylland
I skoleåret 2011/2012 modtog 375 (8 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
I skoleåret 2016/2017 modtog 209 (4,8 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
Det vil sige, at 166 færre skoleelever modtog specialundervisning i skoleåret 2016/2017 sammenlignet med skoleåret 2011/2012.
5 Brøndby Kommune, Østsjælland
I skoleåret 2011/2012 modtog 362 (10,4 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
I skoleåret 2016/2017 modtog 231 (7,2 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
Det vil sige, at 122 færre skoleelever modtog specialundervisning i skoleåret 2016/2017 sammenlignet med skoleåret 2011/2012.
6 Hjørring Kommune, Nordjylland
I skoleåret 2011/2012 modtog 474 (6,4 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
I skoleåret 2016/2017 modtog 231 (3,7 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
Det vil sige, at 243 færre skoleelever modtog specialundervisning i skoleåret 2016/2017 sammenlignet med skoleåret 2011/2012.
7 Nordfyn Kommune, Fyn
I skoleåret 2011/2012 modtog 253 (7,4 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
I skoleåret 2016/2017 modtog 142 (3 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
Det vil sige, at 111 færre skoleelever modtog specialundervisning i skoleåret 2016/2017 sammenlignet med skoleåret 2011/2012.
8 Fredericia Kommune, Østjylland
I skoleåret 2011/2012 modtog 359 (6,3 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
I skoleåret 2016/2017 modtog 191 (3,6 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
Det vil sige, at 168 færre skoleelever modtog specialundervisning i skoleåret 2016/2017 sammenlignet med skoleåret 2011/2012.
9 Bornholm Kommune
I skoleåret 2011/2012 modtog 290 (7,7 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
I skoleåret 2016/2017 modtog 152 (5,2 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
Det vil sige, at 138 færre skoleelever modtog specialundervisning i skoleåret 2016/2017 sammenlignet med skoleåret 2011/2012.
10 Vordingborg Kommune, Sydsjælland
I skoleåret 2011/2012 modtog 239 (5,1 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
I skoleåret 2016/2017 modtog 104 (2,7 procent) af kommunens skoleelever specialundervisning.
Det vil sige, at 135 færre skoleelever modtog specialundervisning i skoleåret 2016/2017 sammenlignet med skoleåret 2011/2012.