Larm og uro i klassen, fordi børn med særlige behov ikke får den nødvendige hjælp. Det får nu flere forældre i Vordingborg Kommune til at flytte deres børn fra folkeskole til privatskoler.
Det oplever to privatskoler i Vordingborg og Næstved kommune. De starter begge op efter sommerferien og har primært børn fra Vordingborg kommune på opstartslisten.
I Vordingborg kommune har man på kort tid flyttet 200 børn med særlige behov over i de almindelige folkeskoleklasser som et led i regeringens landsdækkende plan om, at 96 procent af alle børn skal modtage almindelig undervisning inden 2015.
Det er meningen, at børnene skal have hjælp og støtte, når de flytter over i folkeskolen. Men det sker ifølge mange forældre i alt for ringe omfang.
Den ene privatskole, Hammer Frie Privatskole, åbner til august med 60 nye elever, hvoraf hovedparten kommer fra Vordingborg Kommune
- Børn reagerer voldsomt og uhensigtsmæssigt
Skolens kommende leder, Line Illum Mundus, oplever, at omkring en tredjedel af forældrene søger over til skolen, blandt andet fordi de oplever problemer med inklusion.
- Nogle af dem har nogle horrible eksempler, hvor deres børn er kommet i klemme med børn, som reagerer voldsomt og uhensigtsmæssigt. Nogle af dem har været udsat for fysiske overgreb, nogle af dem har været udsat for mentale ubehageligheder, siger Line Illum Mundus.
- Nogle af dem kan ikke lide larmen, mange af dem er sensitive og har ikke godt af at være i rum med 20 børn, hvoraf de fire råber og skriger, siger hun.
Inklusionsbørn mangler støtte i skolen
Kun 12 kilometer fra Hammer Frie Privatskole åbner en anden privatskole, Præstø Privatskole, til sommer.
Her har halvdelen af forældrene angivet, at en del af grunden til skoleskiftet er manglende støtte og ressourcer til inklusionsbørnene.
Rasmus Alenkjær er psykolog og konsulent og har mere end 12 års erfaring med inklusion. Han ser en tendens til, at det ikke kun er i Vordingborg, at forældre flytter deres børn på grund af inklusion.
- Der er i hvert fald en søgning mod steder, hvor man regner med, at der er mindre problemadfærd og mere ro, siger han.
Hvis den bevægelse vokser, vil det give folkeskolen nye og svære udfordringer.
- Flugten fra folkeskolen giver jo, at man pludselig har en anden målgruppe, en anden forældreopbakning og en anden elevtype, og det er ikke nødvendigvis dem, der har nemmest ved at deltage i undervisningen, som man står tilbage med, siger Rasmus Alenkjær.