Overgangen fra specialklasse til normalklasse er gået hurtigt i Tønder Kommune.
Der er nemlig stor forskel på, hvor mange specialbørn de sydvest- og sønderjske kommuner har fået inkluderet i de almindelige skoleklasser.
I 2012, før folkeskolereformen, gik 8 procent af Tønders børn i specialtilbud. I dag er det 4 procent, viser tal fra Danmarks Statistik, og det er det største fald i landsdelen. På landsplan er det tredjestørst efter Kalundborg og Lemvig.
Udviklingen skyldes i høj grad, at inklusionen helt fra start er blevet prioriteret fra højeste sted.
- Politikerne har meldt klart ud fra starten i forhold til retningen og rammerne. Inklusionsmålet, vi skulle nå, og de økonomiske forudsætninger har været klart defineret, siger Marianne Garder, der er skolekonsulent i Tønder Kommune.
Inklusionen var ikke uden omkostninger
I dag går der knap 500 færre børn i specialklasser i Syd- og Sønderjylland i forhold til 2012. Alene i Tønder Kommune er antallet faldet med 179.
De mange inkluderede børn kom dog ikke uden omkostninger. Det fortæller Stefan Borg, der er formand for skolebestyrelsen på Løgumkloster Distriktsskole.
- Til at starte med var det en stor udfordring. Især lærere og pædagoger blev overvældet, for der kom en del inklusionsbørn på én gang, siger han.
Det betød, at nogle forældre valgte at trække deres børn ud og flytte dem over på en privatskole. Overordnet set har det dog været positivt, mener Stefan Borg.
- Selve inklusionstanken med at inkludere i stedet for at eksludere er jo god. Der er mange børn, der er blevet inkluderet i fællesskabet, og det synes jeg er positivt, siger han.
Det er godt for specialbørnene
Den opfattelse bakker videnscenterkonsulent ved Videnscenter for Inklusion og Ekslusion på UC Syd, Christian Quvang op om.
- Det er godt at få så mange børn som muligt med i den almene undervisning. Det er vigtigt, at de er sammen med andre børn, hvor de inkluderede børn kan spejle sig i de andre børns måde at være på og blive inspireret til at yde og lære mere, siger han.
Folkeskolereformen, hvor inklusionskravet indgik, trådte i kraft i august 2014.
Top tre-kommuner
- •
Kalundborg Kommune: I skoleåret 2011/2012 var 11,9 procent af børnene i specialtilbud (592 børn).
- •
I skoleåret 2016/2017 var 7,9 procent i specialtilbud (359 børn).
- •
Det er et fald på 4 procentpoint.
- •
Lemvig Kommune: I skoleåret 2011/2012 var 8,9 procent i specialtilbud (212 børn).
- •
I skoleåret 2016/2017 var 5 procent i specialtilbud (100 børn).
- •
Det er et fald på: 3,9 procentpoint.
- •
Tønder Kommune: I skoleåret 2011/2012 var 7,9 procent af børnene i specialtilbud (312 børn).
- •
I skoleåret 2016/2017 var 4,1 procent af børnene i specialtilbud (133 børn).
- •
Det er et fald på 3,8 procentpoint.