Sagen om de 200 filippinske chauffører, der har levet under kummerlige forhold ved den dansk-tyske grænse, får nu et flertal uden om regeringen til at kræve handling.
Der skal langt mere kontrol på danske veje, rastepladser og i terminal- og havneområder, lyder det blandt andet i en fælles vedtagelsestekst underskrevet af Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten.
Partierne mener, at sagen afslører et større problem med ulovlige forhold i hele transportbranchen - blandt andet når det drejer sig om overholdelse af køre- og hviletid og løn- og arbejdsforhold.
- Vi vil sætte flere penge af til at kontrollere noget mere, så den ulovlige transport, der foregår, bliver stoppet med det samme. Der skal være en større politiindsats, end vi har set indtil videre, siger transportordfører Rasmus Prehn (S).
Ifølge Dansk Folkepartis social dumping-ordfører, Claus Kvist Hansen, handler det ikke kun om den konkrete sag om vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport A/S, der i går undskyldte for behandlingen af de filippinske chauffører.
Der er tale om et strukturelt problem i hele EU, lyder det.
- Det kan jo faktisk være lovligt, hvad der foregår dernede, og det er fuldstændig uacceptabelt. Derfor signalerer vi nu, at foden skal på bremsen i forhold til EU og arbejdskraftens fri bevægelighed, siger Claus Kvist Hansen.
Dansk Folkeparti smider nu et krav om flere penge til kontrol på bordet i de igangværende finanslovsforhandlinger.
Kan sagtens være lovligt
Fagbladet 3F har afsløret kummerlige boligforhold, lange arbejdsdage i lastbilen og lønninger ned til 15 kroner i timen for transportfirmaet Kurt Beier Transport A/S' udenlandske chauffører.
Desuden har Syd- og Sønderjyllands Politi afhørt flere chauffører for at finde ud af, om de er blevet udsat for menneskehandel.
- Vi skal have sat en prop i den her trafik, hvor firmaer i Danmark igennem datterselskaber i Østeuropa har skåret en kattelem i døren ind til EU. Igennem den kattelem har de fundet ud af at trække underbetalte og ydmygede fillippinere ind, siger transportordfører Karsten Hønge (SF).
Ifølge arbejdsmarkedsforskeren Jonas Felbo-Kolding fra Københavns Universitet kan det sagtens være lovligt, at der kører filippinske chauffører rundt på de danske veje, selv om de sjældent ville leve op til kravene om en arbejdstilladelse i Danmark.
EU's såkaldte cabotageregler tillader nemlig, at arbejdskraft fra uden for EU kan køre i Danmark - og der er ikke umiddelbart noget, Danmark kan gøre ved det.
I den pågældende sag fra Padborg har de filippinske chauffører ifølge 3F fået opholds- og arbejdstilladelse i Kurt Beiers datterselskab i Polen. Med en arbejdstilladelse i et andet EU-land har de som lastbilschauffører mulighed for at køre i Danmark.
Når en lastbil fra et andet EU-land har krydset grænsen og afleveret sin last, så har man lov til at køre tre indenrigsture inden for syv dage til de løn- og arbejdsregler, som der gælder i landet, hvor lastbilen kommer fra.
Forhandlinger i EU lige nu
Partierne uden om regeringen opfordrer regeringen til at være mere tydelig over for EU og lægge afgørende vægt på danske løn- og arbejdsforhold.
Socialdemokratiets Rasmus Prehn erkender, at det kan være et langt sejt træk.
- Med hensyn til ændringer i forhold til EU tager det noget tid. Men man er temmelig langt i forhold til at få strammet op på de her regler. Vi håber, at den finte, som polakkerne har brugt til at udnytte nogle fillippinere, stoppes hurtigst muligt, siger Rasmus Prehn.
I Enhedslisten mener transportordfører Henning Hyllested, at det er tid til at skrue bissen på over for regeringen.
- Regeringen har siddet på hænderne i ganske lang tid. Nu skal de stå fast og sige fra, hvis det ikke bliver danske løn- og arbejdsforhold, der kommer til at gælde, når chauffører fra andre EU-lande eller udenfor EU kører international transport i Danmark, siger han.
Ifølge Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, overvejer regeringen i øjeblikket, hvilke værktøjer der kan tages i brug for at standse problemerne.
- Det foregår til dels på EU-niveau, men vi overvejer også at styrke kontrollen fra dansk side, blandt andet ved såkaldte vejside-kontroller, hvor man vinker lastbilerne ind. Så vi er meget på linje med forslaget fra de andre partier, siger han.
Vedtagelsesteksten behandles senere onsdag i en forespørgselsdebat i Folketinget.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har ikke mulighed for at kommentere teksten før debatten.