En stigning i månedslønnen fra 1.060 euro til 1.300 euro (9.700 kroner) var ikke nok til at få de filippinske og srilankanske chauffører til at genoptage arbejdet og igen køre for det udskældte transportfirma Kurt Beier.
Tilbuddet blev fremsat lørdag i København efter forhandlinger mellem vognmand Kurt Beiers polske datterselskab HBT og repræsentanter fra den filippinske ambassade.
Men søndag formiddag har de 26 chauffører, som den 30. oktober blev reddet ud af en slumlignende containerlejr i Padborg, ifølge Fagbladet 3F afvist tilbuddet efter et stormøde.
- Vi siger nej til hans tilbud, der slet ikke er godt nok for os. Alle vores chaufførkolleger i Europa afviser også tilbuddet, fordi det er for ringe.
- Vi er bare nødt til at fortsætte kampen for ordnede forhold, siger den filippinske chauffør Richard De Leon til fagbladet og oplyser, at der er tæt kontakt til de op mod 200 landsmænd, der holder rundt om i Europa, og som også arbejder for Kurt Beier.
Sagde nej til møde
Chaufførerne besluttede også at afvise et møde med Kurt Beier i eftermiddag på firmaadressen i Padborg, som der var lagt op til.
Tilbuddet kommer efter, at Fagbladet 3F har afsløret, at næsten 200 primært filippinere boede under slumlignende forhold i Kurt Beiers containerlejr i Padborg. Her arbejdede de angiveligt for helt ned til 15 kroner i timen.
Det nye tilbud ville hæve deres timeløn fra cirka 15 til 20 kroner i timen.
Rydde op i råddenskaben
Formanden for 3F Aabenraa, Kim Brandt, er glad for, at chaufførerne afviser tilbuddet fra Kurt Beier.
- Chaufførerne står sammen og er ikke til salg for et par ekstra euro. De kæmper på vegne af alle chauffører. Vi skal have ryddet op i råddenskaben og have ordnede forhold i chaufførbranchen. Det skal også ske på EU-plan. Det er filippinerne med til at bære igennem. Det er stærkt, siger Kim Brandt.
Syd- og Sønderjyllands Politi efterforsker, om de filippinske chauffører er ofre for menneskehandel. Center mod Menneskehandel er også gået ind i sagen og har taget chaufførerne under deres beskyttelse.