En slumlejr, hvor flere hundrede filippinere har levet under nærmest slavelignende forhold.
Sådan har fortællingen været de seneste dage i adskillige medier om transportvirksomheden Kurt Beier Transport A/S i Padborg.
Sagen bliver lige nu efterforsket af Syd- og Sønderjyllands Politi, der mistænker virksomheden for menneskehandel efter anklager om kummerlige arbejds- og leveforhold for Kurt Beiers udenlandske chauffører, der får en timeløn på ned til 15 kroner i timen.
Det er Karsten Beier, der er direktør i firmaet, mens hans søster Gitte og hans forældre Kurt og Hanne alle sidder i bestyrelsen.
De er en del af et familiedynasti, som er blevet stenrige på blandt andet ejendomme og transport.
En gennemgang af CVR-registret viser, at familien ejer en lang række af selskaber, der samlet set har en egenkapital på mere end 200 millioner kroner.
Blandt kronjuvelerne er netop Kurt Beier Transport, der har mødt massiv kritik de seneste dage. Til trods for, at de sidste år kom ud med et underskud på 8,9 millioner kroner, har selskabet stadig en positiv egenkapital på mere end 26 millioner kroner.
Selskabet kommer dog ikke i nærheden af familieselskabet Hjerting Systeminvest Aps, hvor faderen Kurt Beier ejer halvdelen.
Selskabet, der ifølge CVR-registret har til formål "at eje og administrere fast ejendom og værdipapirer, financieringsvirksomhed samt at besidde aktier i datterselskaber" er lige nu god for 87 millioner kroner.
Tilsyneladende har familien da heller ikke nogen problemer med at bruge penge fra opsparingen. Ifølge Jydske Vestkysten lever Karsten Beier et liv i luksus, selv om han tidligere har sagt, at han ikke ville have nogen problemer med at bo i 'slumlejren' i Padborg i en kortere periode.
- De har mulighed for at lave mad indenfor eller udenfor. De kan komme i bad og på toilet gratis. De kan vaske tøj gratis. De får mad leveret. De har en seng at sove i. Jeg vil ikke kalde det slum, sagde han til Fagbladet 3F, da han blev konfronteret med forholdene i lejren.
Sidste år købte den stenrige transportdirektør et hus i Hjerting ved Esbjerg for 11 millioner kroner. Sidenhen købte han også to ejendomme foran huset til i alt 2,9 millioner kroner.
Har tidligere fået ridser i lakken
Lige nu er familiedynastiet midt i det værste stormvejr hidtil, hvor politiet stadig efterforsker, om der skal rejses sigtelse.
Det er dog ikke første gang, at familien er ramt af en skandale. Sidste år kunne Avisen.dk fortælle, at selskabet Kurt Beiers rumænske datterselskab var blevet dømt for at underbetale en chauffør gennem 19 måneder.
Den rumænske chauffør havde arbejdet 843 timer uden betaling og var hverken blevet betalt for overarbejde, natkørsel eller weekendkørsel, mens han arbejdede for Kurt Beier.
En rumænsk domstol gav chaufføren medhold, og selskabet blev dømt til at betale 25.000 kroner.
Avisen.dk kunne også fortælle, at Kurt Beier Transports rumænske datterselskaber tidligere var blevet dømt i to lignende sager om underbetaling.
Direktør Karsten Beier ønskede dog ikke at udtale sig om sagerne:
- Vi har mange chauffører og mange småsager på sådan noget der. Jeg har ikke deltaget i nogen retssag, vi har en advokat til at køre de ting der, så jeg kan ikke udtale mig om det, sagde han.
Efterforskes også i Holland
Nu ryster det så for alvor under den stenrige familie, efter at Syd- og Sønderjyllands Politi er gået ind i sagen om forholdene for filippinske chauffører, der indtil denne uge har boet i en lejr i Padborg. Her undersøges det blandt andet, om der kan rejses sigtelse for menneskehandel.
Det er dog ikke kun i Danmark, at transportvirksomheden bliver efterforsket. DR og Avisen.dk kunne i går fortælle, at den hollandske fagforening FNV holder nøje øje med selskabet.
- Chaufførerne arbejder for en meget dårlig løn. De lever i deres lastbiler, og køre- og hviletidsbestemmelser bliver ikke overholdt. De bliver behandlet som dyr, og vi betragter dem som ofre for menneskehandel, sagde Edwin Atema, der er leder af FNV's researchafdeling, til DR Nyheder.
Politiet har også slået til i Holland, fortalte FNV. I oktober blev ni filippinske chauffører taget i myndighedernes varetægt, og de er efterfølgende blevet behandlet som ofre for menneskehandel og har modtaget beskyttelse fra de hollandske myndigheder.
I Danmark har flere virksomheder allerede afbrudt samarbejdet med Kurt Beier Transport A/S heriblandt Arla og Jysk.
Direktør Karsten Beier har indtil videre ikke ønsket at stille op til et interview om sagerne. Selskabets advokat, Anders Németh, har dog tidligere fortalt til DR Nyheder, at selskabet overholder lovgivningen.
DERFOR KØRER FILIPPINSKE CHAUFFØRER I DANMARK
- •
De seneste år har transportbranchen kigget ud af EU for at finde chauffører. Det er ifølge branchen selv, fordi der er mangel på chauffører. Fagforeninger mener, at det er lønpres.
- •
I dag er reglerne sådan, at vognmænd kan hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis de ikke kan finde ledige hænder inden for landets grænser.
- •
I 2017 blev der givet tilladelse til 108.332 chauffører fra lande uden for EU - herunder Filippinerne. Det er 31 procent flere end i 2016.
- •
Litauen og Polen er de lande, der inviterer klart flest chauffører til EU. Sidste år var der 62.192 alene fra Polen.
- •
Danske selskaber kan derfor oprette et datterselskab i for eksempel Polen og ansætte sine chauffører derfra.
- •
Når en chauffør har fået grønt lys til at køre i et EU-land, kan vedkommende køre i hele Europa.
- •
Ifølge EU-reglerne er det tilladt for udenlandske lastbiler at køre med varer - såkaldt cabotagekørsel - internt i andre EU-lande i forbindelse med internationale transporter.
- •
Der er dog visse begrænsninger, men chaufførerne kan for eksempel tage tre ture i Danmark, en tur ud af Danmark og derefter tre ture igen. Kilde: Ritzau.