Stikprøve: To ud af tre butikker brød loven og solgte alkohol til unge

Detailhandelen gør for lidt for at bremse danske unges drukrekord. Store kæder lægger sig fladt ned.

Alkohol og Samfund har haft en række 13-15-årige på 'mystery shopping' efter alkohol. (© DR Nyheder)

Selvom loven forbyder det, langer mange af landets supermarkeder, butikker og kiosker alkohol over disken til mindreårige uden at forlange fremvisning af gyldigt id.

En stikprøveundersøgelse foretaget i det forgangne år af organisationen Alkohol og Samfund viser, at børn og unge i 93 ud af 132 købssituationer kunne fylde indkøbsposen med øl, alkoholsodavand og sprut.

- Det her viser, at børn og unge har relativt nem adgang til alkohol i Danmark. Butikkerne skal tage lovgivningen mere seriøst, hvis danske unges høje alkoholforbrug skal nedbringes, siger projektleder Magnus Kielberg.

Alkohol og Samfund har været på såkaldt 'mystery shopping' i butikker i fem kommuner på Sjælland samt én i Jylland.

Her gik en række unge frivillige ind i supermarkeder, butikker, kiosker og tankstationer, hvor de fyldte indkøbskurven eller bad om flasker på hylderne bag ekspedienten.

Alt sammen med det formål at dokumentere omfanget af lovbrud for Alkohol og Samfund.

I 70 procent af købssituationerne undlod ekspedienten enten at bede den unge om at fremvise id - eller også godtog ekspedienten en forklaring om, at den unge havde glemt at tage sit id-kort med.

- Vi er forbløffede over, at butikkerne ikke er bedre til at overholde lovgivningen. De er slet ikke inde i vanen med at spørge om id, når de sælger alkohol, siger Magnus Kielberg.

Artiklen fortsætter under grafikken:

Lægeforeningen: Det er helt uacceptabelt

Tilbage i maj sidste år uddelte verdenssundhedsorganisationen WHO dumpekarakter til den danske alkoholkultur.

Her fik Danmark kun seks point ud af 100, når det kommer til adgangen til alkohol.

I Norden er det den dårligste placering - vores naboland Sverige fik 77 point, mens Norge fik 70 og Finland hele 93 point.

Danmarks placering skyldes til dels, at unge må købe alkohol på under 16,5 procent, når de er fyldt 16 år.

Men WHO dumper også den danske alkoholkultur, fordi alkohol er tilgængelig i kiosker og supermarkeder på alle tidspunkter af døgnet.

Det er med til at gøre, at danske unge er dem, der drikker mest i Europa. En adfærd, der ifølge Sundhedsstyrelsen øger risikoen for at udvikle leversygdomme og livstilsygdomme senere i livet.

Hos Lægeforeningen, der tilbage i efteråret blandt andet foreslog markant højere priser på alkohol, retter formand Andreas Rudkjøbing skytset mod detailhandelens mangel på kontrol.

- Det her er et vigtigt samfundsmæssigt spørgsmål. Og derfor er der behov for, at butikker og supermarkeder tager et ansvar, så vores børn og unge ikke har adgang til alkohol. Det her er helt uacceptabelt, siger han.

Butikkerne lægger sig fladt ned

I koncernerne bag nogle af landets største dagligvarekæder er ørerne røde efter Alkohol og Samfunds afsløring af, hvor let det er for unge at skaffe alkohol.

Hos Coop, der står bag blandt andre Kvickly, SuperBrugsen, Irma og Fakta, erkender informationschef Jens Juul Nielsen, at flere af kædens butikker ukritisk har solgt alkohol til mindreårige.

- Det er bestemt ikke godt nok. Vi skal selvfølgelig overholde de regler, der er. Men vi har ikke den id-kultur og tradition for at spørge som i andre lande. Og det skal vi bruge flere kræfter på at udvikle, siger han.

Jens Juul Nielsen fortæller, at koncernen inden for de seneste seks måneder har hyret sine egne 'mystery-shoppere' og gjort problematikken til et ledelsesspørgsmål i de enkelte butikker.

- Jeg tror, vi vil blive meget bedre til det her. Nok ikke ufejlbarlige, men meget bedre, siger han.

Dansk Supermarked: Oprigtigt ked af det

Dansk Supermarked, der tæller Netto, Føtex, Bilka og Salling, har valgt at lade landedirektøren i Netto Danmark udtale sig.

Brian Seemann Broe fortæller, at han er trist og skuffet over resultatet af Alkohol og Samfunds undersøgelse.

Han peger også på, at det endnu ikke ligger naturligt i dansk kultur at spørge om id.

- Jeg er oprigtigt ked af, at vi ikke formår at gøre det bedre. Men det er faktisk ikke så nemt. Vi kørte sidste år en stor intern træningskampagne, og vi har prøvet at sanktionere de medarbejdere, der ikke formår at spørge efter id, fortæller han.

Hos Dagrofa, der står bag Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb-butikker, lægger man sig også fladt ned.

I et mailsvar til DR Nyheder, skriver direktør for HR, Kommunikation og CSR, Ditlev Piper:

- Vi kan på ingen måde være tilfredse med det her resultat. Det er slet ikke godt nok.

DR Nyheder har også kontaktet den pr-ansvarlige for landets 7-Eleven-kæder. Men her er man ikke vendt tilbage tilbage med en udtalelse.