De ligner de almindelige pop op-sodavandsis, men et lille "5 procent" mærkat i bunden af isen afslører, at der er tale om mere en sukkervand.
Isen med navnet N1ce indeholder fem procent alkohol og blev lanceret i Sverige sidste år. Den har stået i den Coop-drevne butik Mad Cooperativet, der ligger i forbindelse med Københavns Hovedbanegård, men de fjernes nu fra hylderne.
- Vi vil principielt ikke sælge ting med alkohol, der kan forveksles med slik til børn. Jeg har hørt om en butik, hvor leverandøren har solgt direkte til butikken uden om Coop. Der vil vi fjerne isene og bede leverandøren komme og hente isene med det samme, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.
Solgt til flere festivaler
De festlige is med smag af mojito, margarita og daiquiri.
Stifteren af ismærket er Mikael Drane, og han siger til Metroxpress, at isen er solgt til flere festivaler, Bakken og et par butikker.
Han siger, at isen bliver solgt efter en EU-regel, der tillader op til fem procent alkohol i fødevarer, og producenterne bliver bedt om at følge den danske 16-års-regel, når de sælger isene.
/ritzau/