Statens fond skyder 190 millioner i dansk virksomhed

Rekordstor pose penge på vej til danskejet virksomhed, der udvikler læringsteknologi.

Area9 har blandt andet konstrueret et computerprogram, som skræddersyr jobtræning og efteruddannelse til hver enkelt medarbejders kompetencer og niveau. (© Area9)

Der er 190 millioner kroner på vej til den danske virksomhed Area9 Lyceum.

Det skriver statens finansieringsfond, Vækstfonden, i en pressemeddelelse.

Aldrig før i Vækstfondens historie har fonden givet tilsagn om et så stort beløb.

- Vi investerer så stort et beløb i Area9, fordi vi vil understøtte Area9 i at blive et internationalt fyrtårn på området for læringsteknologi, siger Christian Motzfeldt, der er direktør for Vækstfonden.

Putter penge i datterselskab

Area9 er en danskejet virksomhed, der gennem de sidste 20 år har arbejdet med at udvikle teknologiske løsninger til banker, forsikringsselskaber og lægemiddelproducenter.

Virksomheden har blandt andet konstrueret et computerprogram, som skræddersyr jobtræning og efteruddannelse til hver enkelt medarbejders kompetencer og niveau.

I 2014 solgte de to danske stiftere dele af virksomheden til det amerikanske forlag McGraw-Hill Education.

Det er derfor det nye datterselskabet Area9 Lyceum i koncernen, der nu får den millionstore økonomiske håndsrækning fra Vækstfonden.

- Vores mål er at skabe verdens førende læringsteknologiske virksomhed til såvel uddannelsessektoren som erhvervslivet. Og forhåbentligt kan det skabe et kraftcenter i Danmark for uddannelsesteknologi og forskning, siger Ulrik Juul Christensen, der er direktør og den ene af de to stiftere af Area9.

Laver skræddersyet e-læring

Vækstfonden fremhæver blandt andet, at man mener, der er et stort potentiale i den form for personaliseret e-læring, som Area9 udvikler.

Derfor tror direktør Christian Motzfeldt fra Vækstfonden, at de 190 millioner kroner er godt givet ud.

- Area9 har tiltrukket store koncerner, der opererer på globalt plan, til kundeporteføljen, og det er vores forventning, at dette kan videreføres og accelereres yderligere, i takt med udviklingen, siger han.

Area9 har blandt andre de internationale virksomheder Hitachi Data Systems, Coloplast og Topshop på kundelisten, skriver Vækstfonden i sin pressemeddelelse.

Det er især de personaliserede læringsmoduler, som Area9 udvikler til efteruddannelse af kundernes medarbejdere, som Vækstfonden har haft med i sine betragtninger.

Ideen er, at læringsforløbende er skræddersyede og løbende tilpasser sig den enkelte virksomheds behov, skriver fonden.

- Vi forventer, at uddannelse og læring står over for en revolution, siger Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden.