Postnord-ansatte om hemmelig rapport: Man saver benene væk under os

Fagforening er "rasende" over analyse, som foreslår at skære i Postnords forpligtelser.

- Man forsøger at save benene væk under os, siger Lars Chemnitz, der er formand for postarbejdere og postbude i 3F. Arkivfoto. (Foto: © ASGER LADEFOGED, Scanpix)

- Vi er rasende. Vi føler os snydt.

Sådan lyder reaktionen fra Lars Chemnitz, der er formand for postarbejdere og postbude i fagforeningen 3F, efter at det i går kom frem, at regeringen har fået lavet en fortrolig rapport, der lægger op til at skære markant i Postnords ansvar og forpligtelser over for danske postkunder.

- Vi føler, at den ejer, som vi er ansat hos, har helt andre planer end det, vi opfatter som projektet, siger han.

Hemmelig rapport rammer øm tå

I går kunne DR Nyheder fortælle, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har fået udarbejdet en fortroligstemplet konsulentrapport, der lægger op til et massivt opgør med selskabets forpligtelser, når det gælder om at bringe større breve og pakker ud til ensartede priser i hele landet.

Analysen ser dagens lys, samtidig med at den danske og svenske stat forhandler om en regning på 2,3 milliarder kroner for en redningsplan, der skal forsøge at sikre Postnords overlevelse.

- Vi nærmer os et skæringspunkt, og så kommer beskeden om, at nu overvejer man noget helt andet. Så føler vi, at man forsøger at save benene væk under os, siger Lars Chemnitz.

Men giver det ikke mening, at ministeriet undersøger andre muligheder for Postnord, hvis forhandlingerne med Sverige skulle fejle?

- Jo. Set i det lys, at det kan være en nødplan. Hvis det fejler med svenskerne, så kan det være rettidig omhu. Men det handler mere om, at det kommer frem, at det i virkeligheden også er en rapport, der analyserer, hvordan man kan ændre Postnords arbejdsopgaver og eksistensgrundlag. Det forstår vi slet ikke, siger han.

Andre firmaer kan løse opgaven

Rapporten, som er udarbejdet for ministeriet af konsulentvirksomheden Qvartz, anbefaler, at Folketinget tager et markant opgør med den nuværende befordringspligt.

Det skal ifølge rapporten ske ved, at befordringspligten skæres ned til kun at omfatte små breve under 50 gram.

SÅDAN LYDER ANBEFALINGEN:

  • I dag er Postnord forpligtet til at bringe breve på op til 2 kilo og pakker på op til 20 kilo ud over hele landet. Prisen skal være den samme, uanset hvor der sendes til og fra

  • Den forpligtelse bør ifølge rapporten erstattes med en meget mindre befordringspligt, der udelukkende omfatter breve på op til 50 gram, som svarer til omkring syv stykker almindeligt A4-papir

  • Det vil betyde, at alle pakker og store breve skal sendes på almindelige markedsvilkår. Derfor vil pris og leveringstid kunne variere afhængigt af bopæl.

  • Postnord vil i så fald kunne konkurrere med udenlandske virksomheder som UPS, DHL og Fedex om de dele af brev- og pakkemarkedet.

Alle pakker og store breve vil på den måde kunne blive sendt på markedsvilkår, og dermed kan Postnord selv bestemme pris og leveringstid i fri konkurrence med udenlandske fragt- og pakketjenester som UPS, Fedex og DHL.

Kan du forstå, at hvis man ikke føler, at man får sin post til tiden, så kan overveje at lade et andet firma levere pakker og breve?

- Nej, det kan jeg ikke. Men det er fordi, jeg kender postbranchen. Vi slider i det med at få posten ud, og man skal ikke gøre sig nogle illusioner om, at ved at lade andre og mindre firmaer håndtere posten bliver det kun dyrere og dårligere, siger Lars Chemnitz, formand for postarbejdere og postbude i fagforeningen 3F.

PROBLEMERNE I POSTNORD

  • PostNord er ejet af den danske og svenske stat i fællesskab.

  • Den nordiske postgigant blev skabt i 2009 med en sammenlægning af Post Danmark A/S og det svenske Posten AB.

  • Den svenske stat ejer 60 procent af selskabet, mens den danske stat ejer 40 procent.

  • Siden årtusindskiftet er brevmængderne i den danske virksomhed faldet med cirka 80 procent.

  • Posthuse er de seneste år lukket i stor stil. Samtidig er portoen blevet dyrere.

  • I februar fremlagde PostNord et regnskab for 2016 med et driftsunderskud på lige over en milliard svenske kroner.

  • Selskabet forventer samme underskud i 2017 og 2018 - et underskud det selv vil finansiere, lyder det.

  • PostNord tabte omkring 750 millioner svenske kroner i første halvdel af 2017 på sin forretning i Danmark. Dermed accelererede blødningen, der var dobbelt så stor som samme tid sidste år.

  • PostNord Danmark har 10.000 ansatte, og selskabet har siden 2013 foretaget reduktioner svarende til cirka 3000 fuldtidsstillinger.

  • De faldende brevmængder betyder, at PostNord Danmark er i krise. Der er derfor behov for en omlægning af selskabet.

  • Derfor har PostNord bedt ejerne om 2,3 milliarder kroner til en redningspakke, der skal gå til en omlægning af selskabet. Kilder: PostNord og Ritzau