I fremtiden kan meget af den post, som Postnord i dag er forpligtet til at køre ud med, i stedet blive bragt ud af en skov af private leverandører.
Sådan lyder det "mest fordelagtige" fremtidsscenarie i en fortroligstemplet konsulentrapport, som DR Nyheder har fået aktindsigt i hos Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Rapporten, som er udarbejdet for ministeriet af konsulentvirksomheden Qvartz, anbefaler, at Folketinget tager et markant opgør med den nuværende befordringspligt.
Det skal ifølge rapporten ske ved, at befordringspligten skæres ned til kun at omfatte små breve under 50 gram.
Alle pakker og store breve vil på den måde kunne blive sendt på markedsvilkår, og dermed kan Postnord selv bestemme pris og leveringstid i fri konkurrence med udenlandske fragt- og pakketjenester som UPS, Fedex og DHL.
Sådan lyder anbefalingen:
- •
I dag er Postnord forpligtet til at bringe breve på op til 2 kilo og pakker på op til 20 kilo ud over hele landet. Prisen skal være den samme, uanset hvor der sendes til og fra
- •
Den forpligtelse bør ifølge rapporten erstattes med en meget mindre befordringspligt, der udelukkende omfatter breve på op til 50 gram, som svarer til omkring syv stykker almindeligt A4-papir
- •
Det vil betyde, at alle pakker og store breve skal sendes på almindelige markedsvilkår. Derfor vil pris og leveringstid kunne variere afhængigt af bopæl.
- •
Postnord vil i så fald kunne konkurrere med udenlandske virksomheder som UPS, DHL og Fedex om de dele af brev- og pakkemarkedet.
Professor: Højere priser og manglende post
Men hvis anbefalingen føres til dørs af politikerne, kan modellen vise sig at blive en dyr fornøjelse, hvis man bor på landet, vurderer Kim Sundtoft Hald, der er professor ved CBS.
I yderste konsekvens kan det føre til, at man i nogle dele af landet ikke kan få sin post, hvis der ikke er penge i at bringe den ud, mener han.
- Når man bor i yderområder, så vil det være dyrt at sende pakker. En ekstrem situation vil være, at der slet ikke er nogen, der vil levere i visse områder af Danmark, fordi det er underskudsgivende. Det kan man ikke udelukke, siger han.
Ifølge Kim Sundtoft Hald kan priserne nemlig risikere at blive meget forskellige, alt afhængigt af hvor i landet man bor.
- Markedet fungerer på den måde, at leverandørerne skal have en langsigtet profit, ellers leverer de ikke til givne områder. Man kan i hvert fald forestille sig, at der på sigt vil komme en prisdifferentiering, som ikke er der i dag, siger han.
Staten kan spare på redningsplan
Debatten om befordringspligten kommer midt i en situation, hvor Postnord er i dyb krise.
Den danske del af selskabet mangler akut 2,3 milliarder kroner for at være levedygtigt i fremtiden.
Men en mindre befordringspligt vil være en hjælpende hånd til selskabet, vurderer Per Nikolaj Bukh, der er økonomiprofessor ved Aalborg Universitet.
- Så kan Postnord komme til at stå i en rigtig attraktiv situation. Hvis man ændrer befordringspligten, så får Postnord dels nogle lavere omkostninger ved at befordre, og de får dels nogle højere indtægter, når de ændrer deres prissætning, siger han.
En nedbarberet befordringspligt vil ifølge professoren betyde, at behovet for 2,3 milliarder kroner kan blive mindre - eller endda helt forsvinde, hvis en lempet befordringspligt gør Postnord i stand til at låne penge til en attraktiv rente.
- Hvis det kræver 2,3 milliarder kroner i kapitaltilførsel at gennemføre den redningsplan, der blev lagt frem, så kan det jo ikke længere være 2,3 milliarder kroner (hvis man ændrer befordringspligten, red.). Så vil det tal blive mindre, siger Per Nikolaj Bukh.
Mindre ubehageligt end slagsmål med Sverige
Hvis politikerne gør alvor af rapportens anbefaling, så vil det ifølge Per Nikolaj Bukh kunne spare staten store omkostninger og bøvl.
Blandt andet fordi en retsstrid om betalingen af Postnords redningsplan lige nu ser ud til at være alternativet, "vil det være forkert at afvise det på forhånd", lyder det fra professoren.
- Hvis man som politiker tænker på, hvordan vi løser den her samfundsmæssige opgave billigst muligt, så synes jeg ikke, at man kan ignorere den her mulighed, siger han.
Så selvom Per Nikolaj Bukh deler bekymringen om, at postkunder i fremtiden ikke vil kunne regne med ensartede priser og vilkår, så er alternativerne værre.
- Alternativerne er meget mere omkostningskrævende og politisk ubehagelige i forhold til forhandlingerne med Sverige og de vilkår, man giver dansk erhvervsliv. Så det her kan simpelthen gå hen og blive en mindre ubehagelig mulighed end alt det andet, siger Per Nikolaj Bukh.
I regeringens lovkatalog står der da også, at regeringen barsler med en ændring af postloven gennem en såkaldt "fremtidssikring af befordringspligt".
Postnord har ikke ønsket at kommentere rapporten. DR Nyheder har heller ikke haft held til at få en kommentar fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).
Liberal Alliances postordfører, Villum Christensen, vil dog ikke afvise, at modellen kan blive til virkelighed i fremtiden.
- Når vi har et distributionssystem med fragtmænd, som kan bringe pakker ud, så skal vi ikke give Postnord pligt til at gøre det samme, siger han.
PROBLEMERNE I POSTNORD
- •
PostNord er ejet af den danske og svenske stat i fællesskab.
- •
Den nordiske postgigant blev skabt i 2009 med en sammenlægning af Post Danmark A/S og det svenske Posten AB.
- •
Den svenske stat ejer 60 procent af selskabet, mens den danske stat ejer 40 procent.
- •
Siden årtusindskiftet er brevmængderne i den danske virksomhed faldet med cirka 80 procent.
- •
Posthuse er de seneste år lukket i stor stil. Samtidig er portoen blevet dyrere.
- •
I februar fremlagde PostNord et regnskab for 2016 med et driftsunderskud på lige over en milliard svenske kroner.
- •
Selskabet forventer samme underskud i 2017 og 2018 - et underskud det selv vil finansiere, lyder det.
- •
PostNord tabte omkring 750 millioner svenske kroner i første halvdel af 2017 på sin forretning i Danmark. Dermed accelererede blødningen, der var dobbelt så stor som samme tid sidste år.
- •
PostNord Danmark har 10.000 ansatte, og selskabet har siden 2013 foretaget reduktioner svarende til cirka 3000 fuldtidsstillinger.
- •
De faldende brevmængder betyder, at PostNord Danmark er i krise. Der er derfor behov for en omlægning af selskabet.
- •
Derfor har PostNord bedt ejerne om 2,3 milliarder kroner til en redningspakke, der skal gå til en omlægning af selskabet. Kilder: PostNord og Ritzau.