Et nyt mobilselskab, skåret over næsten nøjagtig samme læst som alle dets forgængere, vil nu forsøge at genåbne priskrigen på det danske mobilmarked.
Det er selskabet Tjeep, der i dag kan annoncere sin ankomst via Berlingske Business - og som har sat priser og produkter, så de ligger omkring en rund tyver lavere end den nærmeste konkurrent, Oister. Tjeep vil tilbyde et abonnement med en pæn portion tale og data for omkring 80 kroner om måneden.
Dermed tyder meget på, at tidligere tiders aggressive priskrig kan genopstå efter en periode, hvor branchen - anført af TDC-ejede Telmore, systematisk har fjernet de billigste pakker for at øge lønsomheden på mobiltelefoni.
Oister satte prisen op
Tjeep bruger Telenor og Telias fælles telenetværk, TT-nettet, og er stiftet af en investorkreds med rødder i telebranchen og inden for iværksætteri.
Hidtil har '3's lavprisselskab, Oister, været prispresseren med abonnementspakker, der lå 10-20 kroner billigere end de næstbilligste. Men for nylig begyndte også Oister at fjerne de billigste abonnementer.
Også Onfone-millionæren Morten Strunge forsøger sig med teleselskabet Plenti, der på aggressiv vis har forsøgt at markedsføre et abonnement, hvor både fri data, fri tale og fri SMS var inkluderet i basis-pakken.
Selskabet ledes af en anden tidligere tele-rebel, nemlig en af stifterne af selskabet Fullrate, der i sin tid var aggressiv prispresser på bredbåndsområdet, men som blev købt af TDC.
Opslidende priskrig
Det danske telemarked har siden årtusindeskiftet været genstand for en opslidende priskrig, der oprindeligt blev påbegyndt af Telmore, som TDC endte med at købe for at sætte en prop i prisfaldet.
Samtidig kom CBB på banen, der blev opkøbt af Telenor, og siden kom selskaber som Bibob (der blev købt af Telenor) og Onfone (der blev købt af TDC) til - og mange flere.
Mens Telmore oprindeligt pressede datidens priser gevaldigt ned, var det især Onfone, der gjorde ondt på branchen i en længere periode. Onfone lancerede telefoni og data i forudbetalte abonnementspakker til meget lave priser.
TDC har siden lukket ned for Onfone og fusioneret det ind i Yousee Mobil, der for nylig blev TDCs hovedvaremærke til private kunder. I mellemtiden har '3's lavprisselskab Oister så kørt markante reklamekampagner for pakker, der prismæssigt lå langt under konkurrenternes.
Telia og Telenor fik nej til ægteskab
De stadigt mindre marginer i telebranchen har fået Telia og Telenor til at slå deres mobilnet sammen - og de to selskaber ønskede også at fusionere i Danmark, men fik nej fra EU med henvisning til, at det ville svække konkurrencen på markedet.
Dengang fik EUs nej kritik fra flere analytikere, der pegede på, at EU dermed spænder ben for teleselskabernes forsøg på at tilpasse sig de foranderlige danske markedsforhold, og at EUs nej ville betyde, at selskaberne ville blive nødt til at hæve priserne. Det er siden sket.
Til sommer ventes endnu et drøn at ramme telebranchen, hvis EU kan få en model for afskaffelse af roaming-taksten på plads. Roaming er den merpris, man betaler for at bruge sin danske mobil i udlandet - og afskaffes den, koster det fremover ikke mere at bruge mobilen ude end hjemme.