Efter års priskrig: Mobilpriserne kan blive ligegyldige i fremtiden

Mobilregninger, som vi kender dem i dag, kan være døden nær. I fremtiden kan minutter og data blive det mindst interessante i pakken.

Mobilpriserne kan ende med at blive skubbet helt i baggrunden, bag andre produkter. (Foto: © Camilla rønde, Scanpix)

16 års dansk mobilpriskrig - og snart ti års skrap EU-regulering af roamingpriserne - har nu trykket omkostningerne ved at eje en mobiltelefon så meget i bund, at teleselskaberne kan blive tvunget til at gå nye veje og helt droppe fokus på minutter og datamængder.

I dag er flertallet af mobilpakker så velvoksne, at det ikke giver meget merværdi at få endnu mere data i pakken- og snart giver det heller ikke længere mening for selskaberne at friste med lave priser på at bruge mobilen i udlandet.

I dag træder det sidste skridt i EU's regulering af de såkaldte roamingpriser nemlig i kraft, inden roamingpriserne helt forsvinder næste sommer. Herefter kan forbrugerne bruge mobilen i udlandet, uden at det koster mere end hjemme.

Mere og mere ens

Derfor løber teleselskaberne stille og roligt tør for skyts i kampen om forbrugernes gunst. Og det vil i fremtiden kalde på endnu mere kreative løsninger, mener analysechef i IT-analysehuset IDC, Anders Elbak.

- Det er svært at sige, hvor billigt, det ender med at blive - men telefoni kan sagtens ende med at forsvinde som post på folks budgetter, og i stedet blot blive en del af noget helt andet. Det kan være som pakkeløsning sammen med Netflix-abonnementet eller noget helt andet, siger Anders Elbak.

Allerede nu forsøger selskaber som Plenti og Telmores 'Play' sig med tilbud om en hel række forskellige abonnementer på lydbøger, web-nyheder, magasiner og andet, der camouflerer den egentlige pris på selve telefonien.

I sådanne tilbud er telefonien sekundært - det interessante er det øvrige indhold i pakken. Dén tendens kan sagtens blive dominerende, mener han.

- Men det kan også sagtens blive en mulighed, at vi accepterer, at selskaberne samler en masse data ind om os, bruger det til at give os reklamer, og derigennem finansierer selve telefonien. Problemet kan være, at man ikke kan gennemskue, hvad man faktisk betaler for dest, siger han.

Pres på markedet

Sidste år skred EU ind mod en planlagt fusion mellem Telia og Telenor i Danmark for at fastholde konkurrencen - men siden er priserne på de billigste telepakkeløsninger faktisk steget lidt.

Det må dog anses for at være lidt midlertidigt flimmer, for tendensen de kommende år peger i retning af fusioner og sammenlægninger, hvis selskaberne fortsat skal have råd til at investere i mobilnettene, trods lavere priser, lyder vurderingen.

Mens danskerne lystigt har mæsket sig i de flere og flere minutter og datamængder, teleselskaberne har puttet i pakkerne, har selskaberne samtidig gravet sig ned i et dybt hul. I dag er produkterne stort set ens, med ens priser og med fin dækning for de fleste danskere.

Standardvare

- Problemet er, at forbrugerne nu ser telefoni som en standardvare. Man er ligeglad med teleselskabets brand, så længe netværket er okay, siger Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank.

Også han peger på mere og mere underholdning, mindre og mindre fokus på tale- og datapriser i fremtidens abonnementer - eller også kan teleselskaberne blive nødt til at sælge sig på rå muskelkraft, som for eksempel garanteret hastighed på mobilnetværkene, eller dumpingpriser for kunder, der lægger deres forbrug uden for spidsbelastningsperioderne.

Allerede nu har folk så store abonnementspakker, at det faktisk ville være et problem for teleselskaberne, hvis kunderne begyndte at bruge det hele.

- Hvis kunderne faktisk begynder at bruge op til grænsen for data i deres pakkeløsning, vil det gå ud over hastigheden i mobilnettet, og det vil være gift, hvis man vil holde på kunderne. Derfor er investeringer i nettene nødvendige, men det vil man skulle løfte med færre og færre penge, forklarer han.

Rammer ikke så hårdt

Selve afskaffelsen af roamingtaksterne er dog ikke i sig selv noget, der vil ramme telebranchen specielt hårdt - her har den indenlandske priskrig været meget værre.

Når en dansker bruger en mobil på ferien i for eksempel Spanien, kan det ske på spanske Telefónicas mobilnet. Her sender man regningen videre til danskerens teleselskab, der afregner beløbet. Trods de ofte store regninger, tjener selskaberne ikke meget på det.

- Roamingforretningen er ikke stor hos de danske selskaber, der ovenikøbet har haft længe til at omstille sig. Vinderne er kunderne, siger han.

Dagens prissænkninger af roamingpriserne i EU vil for de fleste danskere udgøre en beskæring til en tredjedel af den hidtidige pris. I 2017 forsvinder roamingtillægget så helt.