Med en stor, velvoksen telepakke inklusive data, tale og fri SMS for en flad hundredekroneseddel, er priserne på det danske telemarked nu kommet så langt ned, at Danmark står overfor en helt ny og potentielt rædselsfuld situation, hvis ikke branchen får lov til at tilpasse sig de nye omstændigheder.
Det mener to teleanalytikere efter at det tidligere fredag kom frem, at Telia og Telenor nu er nødt til at droppe deres planer om at lægge deres danske selskaber sammen i et fælles teleselskab. De to selskaber meddelte deres beslutning i morges og begrundede den med uløselige udfordringer i forhold til at få godkendt fusionen af EU.
Det danske telemarked har i efterhånden en årrække været blandt de mest konkurrenceprægede i Europa, alt imens selskaberne har været tvunget til at investere heftigt i deres mobilnetværk for at følge trop med danskernes voksende appetit på data og krav til dækning.
TT men ikke Telianor
Det har tidligere fået Telia og Telenor til at lægge deres net sammen i et fælles selskab, kaldet TT-nettet, men de har altså nu opgivet at gøre det samme med resten af aktiviteterne. Det sker efter næsten et års forhandlinger og udnævnelsen af en direktør for det selskab, der altså nu ikke bliver til noget.
Flere politikere, senest socialdemokraternes Jeppe Kofod, har flere gange fremført, at færre selskaber betyder mindre konkurrence, hvorfor en fusion vil være til skade for de danske forbrugere. Samme holdning har Forbrugerrådet fremført.
Men det er usandsynligt, at fortiden kommer igen, blot fordi fusionen aflyses, mener Morten Imsgard, der er teleanalytiker hos Sydbank.
- En tilbagevenden til det, vi kender, er ikke en mulighed. Situationen i Danmark er ikke holdbar på den lange bane, for selskaberne kan ikke tjene penge i Danmark uden at ødelægge det marked, de skal leve af i fremtiden, siger Morten Imsgard.
Han peger på '3' som den spiller, der meget vel kan lave det næste træk og måske købe enten dele af Telia, Telenor eller en del af konstruktionen.
- Telia og Telenor er i den situation i Danmark, at ingen af dem er i særlig god form, og der er ikke udsigt til at de kommer det. Derfor vil det være fristende, hvis nogen kommer med en pose penge, og vi har set andre steder i Europa, at '3' kan være det konsoliderende selskab. '3' har gode penge på kistebunden, siger Morten Imsgard.
Han frygter, at Danmark i yderste konsekvens bliver et telemæssigt U-land, hvis ikke det bliver lettere for teleselskaberne at tjene penge på deres investeringer her til lands.
Dystert billede
Hos virksomheden Netplan, maler teleanalytiker Torben Rune et tilsvarende dystert billede.
- Mit gæt er, at den ene af de to nu vil ende med at trække sig. Fusionen er jo ikke noget de vil for sjov, det er fordi de skal tjene penge. EU har i mine øjne fejlfortolket situationen på det danske marked, som er markant anderledes end gennemsnittet i Europa. Resultatet er nu, at TDC vil fortsætte som det dominerende selskab, uden nogen, der kan give dem modspil. Det kan betyde højere priser, siger han.
Torben Rune venter dog ikke, at man bare vil trykke på stopknappen - men måske drypvist sælge fra, for derefter helt eller delvist trække sig ud, eller at det ene af de to selskaber blot vil drive en lillebitte forretning videre i Danmark.
Priserne buldret ned
For blot få år siden kostede det en mindre formue at være telekunde i Danmark, men det begyndte at ændre sig, da Telmore kom til og påbegyndte en priskrig, der indtil videre har varet i snart to årtier.
Der er løbende dukket bunkevis af små, nye selskaber op - de såkaldte MVNOer - der lejer sig ind på et eksisterende netværk, dumper priserne og kører med tab, indtil kundetallet er pumpet så højt op, at et af de fire teleselskaber med eget net køber puljen af kunder.
Det sker ofte for at stoppe priskrigen, men også for at få slå en klo i kunderne foran konkurrenterne, så de ikke smutter over til konkurrenternes net.
Det skete senest med Onfone, der oprindeligt begyndte som et IP-telefoniselskab, men som med investorkroner i ryggen lærte danskerne at købe telefoni i pakkeløsninger, hvor prisen er fast og aftalt på forhånd, så længe man holder sig inden for et vist forbrug.
Disse pakkeløsninger betød, at abonnementer, der for bare 10-15 år siden ville have kostet titusindevis af kroner, pludselig kostede mindre end en biografbillet inklusive popcorn og cola.
TDC endte med at købe Onfone og fusionere det ind i det daværende YouSee - og siden har '3' været provokatøren på telemarkedet med tilbud om gratis tale, hvis blot man betaler for data. Imens har de små MVNOer, der alle ejes af de store selskaber, kappedes om at lægge mere og mere data i pakkerne - ofte langt mere end den gennemsnitlige dansker reelt bruger.
Hverken Telia eller Telenor har dog annonceret planer om at trække sig ud af Danmark.