Kavalkade af firmanavne kan knyttes til kritiseret solkyst-callcenter kendt fra Kontant

Marianne Jensens kamp mod Dansk Online Service blev vist i Kontant - 12 dage senere ringede Danskwebservice.

Marianne Jensen fik en faktura på knap 5.000 kroner fra Dansk Online Service efter en telefonsamtale. Hun betaler i forvejen for at reklamere på Google og troede, at der var tale om dén aftale. Foto: Jens Kolding/DR

Dansk Online Service.

Danskwebservice.

To firmanavne med nogenlunde samme klang.

Og derfor troede Marianne Jensen, indehaver af Jensen Broderidesign ved Randers, faktisk heller ikke sine egne ører, da hun blev ringet op af Danskwebservice.

Hun havde nemlig 12 dage forinden medvirket i Kontant om sin kamp mod virksomheden Dansk Online Service.

- Nu skulle jeg da lige høre, hvad de havde at fortælle, for det lød sgu mærkeligt. Det lød rigtig meget som en ny ting af Dansk Online Service, siger Marianne Jensen.

Startet samme dag, som program blev sendt

I Kontant-programmet medvirkede både Marianne Jensen og hendes mand Ole. De har hver deres virksomhed på hjemmeadressen og er begge blevet ringet op af Dansk Online Service.

Og mindre end to uger efter udsendelsen blev Marianne Jensen så ringet op af Danskwebservice.

Firmaet er startet præcis samme dag, som Kontant-programmet blev sendt: 31. oktober.

- De er faktisk ret dumme, at de ringer lige præcis til mig, siger hun.

Belært af bitter erfaring bad Marianne Jensen sælgeren ringe tilbage og optog - igen - samtalen.

Og den handlede - igen - om vedligeholdelse af hendes Google Virksomhedsprofil.

Halfdan Moth Timm er partner i marketingbureauet Obsidian Digital og var ligesom Marianne med i Kontant-programmet 'Vi har dig på bånd'.

Han har også hørt Mariannes nye optagelse med Danskwebservice og vurderer på baggrund af den, at den nystartede virksomhed arbejder på samme måde som Dansk Online Service. Mere om det længere nede i artiklen.

På bundlinjen står, at Danskwebservice melder sig ind i rækken af kritiserede telefonsælgende firmaer med forbindelse til et bestemt callcenter på Costa del Sol.

Callcentret er efter DR's oplysninger drevet af en dansk mand:

Kasper Weesgaard Jønsson.

Callcentret ligger på gaden Calle Moscatel i Benalmádena lidt uden for Malaga. (Foto: © Jens Kolding, (c) DR)

Et væld af navne

Til det spanske callcenter kan knyttes en række firmanavne, der rimer på it og online-profiler.

Blandt andet stiftede Kasper Weesgaard Jønsson nyt selskab tre dage efter Kontants besøg i callcentret i maj:

Sikker Profil ApS, som DR skrev om i sidste uge.

Selskaber kan - ud over hovednavnet - registrere et eller flere binavne at operere med.

Sikker Profil ApS har registreret binavnene Din Profil ApS og Dine Profiler ApS i CVR.

Da Kontant besøgte callcentret i Spanien, erkendte medarbejderne at ringe ud som Dansk Online Service. Dansk Online Services CVR-nummer har tidligere været registreret med flere lignende binavne. Blandt andet Danskeeprofiler Aps og Dansk Erhvervs Profiler ApS.

Ejer har arbejdet for callcenter

Ifølge CVR-registret er det nye firma Danskwebservice ejet og stiftet af Marcus Zacho Lind Nielsen.

Ifølge DR’s oplysninger har Marcus Zacho Lind Nielsen så sent som i år arbejdet i netop dét callcenter, der har ringet ud som eksempelvis Dansk Online Service.

Det vides ikke, om Marcus Zacho Lind Nielsen fortsat arbejder i callcentret.

DR har forsøgt at få et interview med Marcus Zacho Lind Nielsen om hans firma. Det har ikke været muligt.

I en mail bekræfter han dog, at han har været ansat i callcentret. Han ønsker ikke at kommentere på, hvordan de driver forretning.

- Men i forhold til mit eget nyopstartede firma, som jeg kan sige er mit firma, vil jeg gerne kommentere på, skriver Marcus Zacho Lind Nielsen.

Han afviser, at Danskwebservice skulle have noget med Kasper Weesgaard Jønssons callcenter eller Dansk Online Service at gøre.

Sælger: Brugt onlineservice før

Kontant har lyttet Marianne Jensens optagelse med Danskwebservice igennem.

- Jeg spiller dum, siger hun om sin tilgang til sælgeren.

Danskwebservice lader Marianne Jensen forstå, at hun tidligere har haft noget onlineservice på sin virksomhedsprofil på Google.

- Jeg kan ikke huske, at jeg har haft nogen aftale om det her før, siger hun undrende.

Sælgeren siger til Marianne Jensen, at han tror, at hun har brugt eksempelvis Dansk Online Service i forbindelse med 'oprettelsen'.

- Og vi sidder så med vedligeholdelsesdelen bagefter. Så ud fra vores oplysninger har du brugt noget onlineservice til den her del før, siger sælgeren og fortæller, at det nok ligger nogle år tilbage:

- Vi ringer jo selvfølgelig ikke, lige når I har sat en aftale i gang. Den dækker jo lige en periode på nogle år. Så det har nok været i forbindelse med, da du fik den oprettet i sin tid, siger sælgeren.

Med ordlyden gør Danskwebservice præcis, hvad Dansk Online Service har fået hård kritik for, vurderer Halfdan Moth Timm fra marketingbureauet Obsidian Digital:

- Helt overordnet er den store brøde her, at de igen forsøger at få det til at lyde som om, at der har været en aftale i forvejen, som der ikke har.

Marcus Zacho Lind Nielsen fra Danskwebservice skriver, at han har snakket med den kollega, der ringede til Marianne Jensen:

- Nu har jeg ikke hørt samtalen, men han har måske lige været kreativ nok, efter han vidste, hun havde været kunde hos et andet firma før. Det er uacceptabelt og ikke sådan, jeg ønsker at drive forretning, skriver han.

Marcus Zacho Lind Nielsen skriver, at han ikke optager samtaler eller sender folk til inkasso. Og han skriver, at han endnu ikke har fået nogen fakturaer betalt i sit firma og har annulleret sin eneste aftale.

- Jeg forstår, at de røde lamper ringer inde hos jer efter seneste udsendelse i jeres program, slutter han.

Tidligere medarbejder: Folk lugter lunten

En tidligere medarbejder oplyser til DR, at hun har arbejdet under flere forskellige virksomhedsnavne i Kasper Weesgaard Jønssons callcenter i Benalmádena.

- Folk begynder at lugte lunten og finder hurtigt ud af, at de snyder.

- Så hvis vi bruger et andet navn, ved de ikke, at det reelt er os fra Dansk Online Service. Så tror de, at det er et andet firma, og så hopper de i med begge ben igen.

- Folk skal ikke finde ud af det og vide, hvem vi er, siger hun.

- Det handler egentlig bare om at få penge ind og snyde folk.

Medarbejderen optræder anonymt i artiklen her, da hun frygter repressalier. DR har set dokumentation for hendes ansættelse i callcentret.

Sammenlign selv logoerne. (Foto: © (Skærmbillede), Faktura / Foto: © (Skærmbillede), Faktura)

Callcenter-chef: Det er simpelthen gået for vidt

DR har forelagt Kasper Weesgaard Jønsson kritikken, der fremgår af artiklen her. Callcenter-chefen har ikke ønsket at stille op til interview.

Han skriver i et mailsvar, at han mener, at DR spreder urigtige historier - og han afviser, at hans callcenter skulle have ringet Marianne Jensen op.

- Det her er simpelthen gået for vidt. Det er både urimeligt og uansvarligt at sprede påstande og konstruere sammenhænge mellem parter, der på ingen måde har noget med hinanden at gøre, skriver han.

- Vi har ikke nogen som helst tilknytning til tidligere medarbejdere, som måtte have startet egne virksomheder. Det er deres eget valg og er fuldstændig irrelevant for os.

Når det kommer til Dansk Online Service, henviser Kasper Weesgaard Jønsson også spørgsmålene videre:

- Som callcenter arbejder vi med en bred kundeportefølje, og eksempelvis har Dansk Online Service anvendt andre leverandører end os i visse perioder og har ikke altid benyttet vores callcenter. Deres forretningsaktiviteter og de navne, de har registreret sig under, er deres ansvar.

Dansk Online Services ejer, stifter og forhenværende direktør, Nicolai Aarestrup, er ikke vendt tilbage på DR's henvendelse.

- Derudover vil vi gerne understrege, at der absolut ikke foregår nogen form for svindel i vores callcenter, og at der ikke er nogen medarbejdere, der forsøger at snyde kunder, skriver Kasper Weesgaard Jønsson i mailen.

- Jeg afviser de påstande, I har fremsat, og har ikke yderligere kommentarer til denne sag, slutter han.

Marianne Jensen tror ikke, at forretningsmodellen får en ende lige foreløbig:

- De er jo ligeglade. Så kommer der måske en sag på det her navn. Så hedder de bare noget andet næste måned. De fortsætter bare. De har fundet en fidus, hvor de kan lave penge.