Morten så Kontant og genkendte metoden: Føler sig fuppet af callcenter-bagmands nye firma

For et par uger siden sendte Kontant program om kritiseret IT-firma. Nyt selskab med forbindelse til callcentret beskyldes for bondefangeri og vildledning.

Tømrer Morten Breum Nielsen spærrer øjnene op, da han ser det nye Kontant-program om IT-firmaet Dansk Online Service.

En lang række erhvervsdrivende fortæller i programmet, hvordan de føler sig vildledt og bondefanget i telefonen af firmaet.

Og Morten Breum Nielsen har samme uge fået et fuldstændig tilsvarende opkald, siger han:

- Der var en klokke, der ringede. Jeg kunne se mange ligheder mellem det, jeg havde oplevet - og det, som I dokumenterer.

Men firmaet, tømreren talte med, hed ikke Dansk Online Service. Det hed noget helt andet:

Sikker Profil ApS.

På Kontant er vi efter programmet om Dansk Online Service blevet kontaktet af flere erhvervsdrivende, der føler sig bondefanget i telefonen af Sikker Profil ApS.

Og faktisk er der en tydelig forbindelse mellem de to firmaer.

Det vender vi tilbage til.

Der er i alt fire ansatte i Morten Breum Nielsens tømrerfirma, som ligger omkring Galten i Skanderborg Kommune. (Foto: © Frederik Orry, DR Kontant)

Tømrer: En form for svindel

Først skal I høre, hvordan Morten Breum Nielsen oplever opkaldet fra Sikker Profil ApS.

- Han begynder bare at snakke derudad, som sælgere jo gør. Han begyndte at snakke om min Google Business-profil. Om vi ikke bare skulle køre videre på den, som vi tidligere havde gjort.

Morten Breum Nielsen udtrykker sin skepsis over for sælgeren, siger han - for han husker ikke, at han tidligere har betalt noget for sin virksomhedsprofil på Google.

- Han fik mig lige fanget i en travl periode, hvor jeg tænkte, at det må være sådan. Jeg står lige i en opgave og har ret travlt og har ikke tid og lyst til at snakke med ham. Men når han siger, at det kan gå ud over min Google-placering, tænker jeg, at jeg hellere må tage det.

Så Morten Breum Nielsen siger ja til sælgeren - og modtager en faktura på 4.250 kroner.

Og da han finder ud af, at han ikke tidligere har samarbejdet med Sikker Profil om sin virksomhedsprofil, føler han sig godt og grundigt bondefanget.

- Jeg tænkte, at jeg var blevet snydt. Det er jo en form for svindel.

Christina Beckwith driver en enkeltmandsvirksomhed på Sjælland, hvor hun blandt andet har gårdbutik og bed & breakfast ved siden af sit fuldtidsjob som sygeplejerske.

Hun var også sikker på, at et eksisterende abonnement skulle forlænges, da hun blev ringet op af Sikker Profil.

- Det var som at høre dem, I afspillede. De siger nøjagtig det samme, siger Christina Beckwith.

Ejer driver kritiseret callcenter i Spanien

I udsendelsen om Dansk Online Service lokaliserer vært Jacob Kragelund og holdet et callcenter i Benalmádena på Costa del Sol, der erkender at ringe ud som Dansk Online Service.

Og det er netop dét callcenter, der udgør forbindelsen mellem Dansk Online Service og Sikker Profil.

Sikker Profils ejer og direktør driver nemlig efter Kontants oplysninger også callcentret i programmet.

Manden hedder Kasper Weesgaard Jønsson og er registreret på en adresse på den spanske solkyst.

Ifølge både Dansk Online Service og callcentret skulle de blot have et samarbejde og altså være to separate størrelser.

Og faktisk er Sikker Profil ApS ifølge CVR-registret stiftet blot tre dage efter Kontants besøg i callcentret i maj i år.

Når man slår Kasper Weesgaard Jønsson op i det spanske virksomhedsregister, fremgår det, at han også driver et spansk telemarketingfirma ved navn ”Holacall”.

DR har forelagt de erhvervsdrivendes kritik for Kasper Weesgaard Jønsson, der ikke har ønsket at stille op til interview.

Ifølge ejeren og direktøren har de virksomheder, der bliver nævnt i artiklen her, allerede modtaget en kreditnota. Det er sket, fordi Sikker Profil stræber efter at have glade og tilfredse kunder, skriver Kasper Weesgaard Jønsson.

- Jeg afviser alle jeres påstande og vil ikke deltage i yderligere dialog. Jeg har ingen yderligere kommentarer til hverken jeres spørgsmål eller artiklen, slutter han.

I udsendelsen fastholder callcentret og Dansk Online Service, at de ikke identiske med hinanden - de har blot et samarbejde, lyder det.

Dansk Online Services ejer fortæller her Kontant, at en Kasper har ansvaret for callcentret:

Sikker Profil bånder også

Af Kontant-programmet fremgår det, at de erhvervsdrivende modtager lydfiler med deres 'ja' fra Dansk Online Service, hvis de nægter at betale.

Lydfilerne indeholder den allersidste del af samtalen.

Sikker Profil ApS opererer tilsyneladende med helt samme metode:

I hvert fald modtager Morten Breum Nielsen også en lydfil med sit 'ja'.

Lydfilen minder rigtig meget om den store mængde af lydfiler fra Dansk Online Service, som Kontant også har hørt:

- Jeg så jeres program bagefter (opkaldet, red.) og tænkte 'Hvad fanden? Ringer de stadig?' , siger Christina Beckwith. (Foto: © (privatfoto))

- Og så blev vi jo bare enige om, at virksomhedsprofilen bare skulle køre videre med den her vedligeholdelse herinde de næste to år, hvor du så har det… (sælgeren afbryder sig selv, red.) Eller undskyld, det ene år, hvor du så har et halvt år med oveni gratis til de her 3400, siger sælgeren til Morten Breum Nielsen.

Betalt for gratis profil?

Dansk Online Service fik i Kontant-programmet kritik for at sige til en erhvervsdrivende, at han tidligere har betalt for sin Google Virksomhedsprofil gennem Krak eller De Gule Sider:

- Det er ikke rigtigt, at de tidligere har betalt for at få oprettet en virksomhedsprofil på hverken Gule Sider, Krak eller Google Virksomhedsprofil. Det, at du er på De Gule Sider eller Krak eller hvor som helst, får dig ikke automatisk over på Google Virksomhedsprofil eller den anden vej, siger Halfdan Moth Timm, partner i marketingbureauet Obsidian Digital.

Dansk Online Services ejer ville tage sagen op internt for at sikre, at lignende misforståelser ikke ville ske igen.

Men Kontant er i besiddelse af en anden lydfil, hvor Sikker Profil bruger lignende vendinger:

- Og så skulle din virksomhedsprofil jo bare have lov at fortsætte herinde på Google med en vedligeholdelse til de 3495, siger sælgeren blandt andet til den erhvervsdrivende, der er skeptisk:

- Ja... Altså jeg kan bare ikke mindes, at jeg overhovedet har givet noget for det altså. Så det undrer mig lidt, siger hun.

Sikker Profils sælger svarer følgende:

- Oprettelsen af den har du jo betalt for på et tidspunkt igennem Krak eller De Gule Sider højst sandsynligt.

Herefter accepterer den erhvervsdrivende, der derfor føler sig vildledt.

Varigheden af vedligeholdelsen og prisen (her uden moms) er ikke helt den samme som i Dansk Online Service. I det danske CVR-register fremgår det, at Sikker Profil ApS også har binavnene Din Profil ApS og Dine Profiler ApS. (Foto: © Skærmbillede af Morten Breum Nielsens faktura)

Morten Breum Nielsen og Christina Beckwith er ikke i tvivl om, hvad de mener om forbindelsen mellem de to firmaer:

- Så fortsætter de jo bare ufortrødent, siger Christina Beckwith.

- Det er nogen, der gør det for at sprede risikoen for at prøve at snyde folk og få nogle penge ud af godtroende folk som mig selv, siger Morten Breum Nielsen.