Tidligere callcenter-medarbejder i Spanien afslører: Her er Dansk Online Services manus

Søren Herman Heskjær fotograferede talepapiret, inden han forlod kritiseret spansk callcenter.

Søren Herman Heskjær kommer fra Aalborg og flyttede til Spanien for at arbejde sidste år. (Foto: © (privatfoto))

På de fleste arbejdspladser er det almindeligt at bruge sit rigtige navn.

Bare ikke hos callcentret MK3 Marketing, der med base på Solkysten i Spanien ringer ud for det kritiserede IT-firma Dansk Online Service.

Det siger Søren Herman Heskjær, der arbejdede i centret i nogle dage i marts i år.

Ifølge den 43-årige dansker var han dårligt mødt ind på sin første "lyt og medhør"-vagt i callcentret i Benalmádena uden for Malaga, før han blev ramt af kvababbelser.

Det fløj omkring med navne i lokalets mange telefoner. Kollegaen, han sad med og skulle følge på vagten, hed pludselig Søren ligesom ham selv, husker han.

Da Søren Herman Heskjær italesatte sin undren, lod kollegerne ifølge ham forstå, at de alle brugte falske navne, når de ringede ud.

- Jeg fik sådan en mærkelig mavefornemmelse over det, for hvorfor skulle man ikke kunne sige sit eget navn?

- Allerede der blev jeg noget chokeret.

Tog billeder af manus

Det hele lød ellers meget godt, da Søren Herman Heskjær kom i kontakt med callcentret.

Alle de unge kolleger virkede venlige og imødekommende, lyder det.

- De lavede nogle fede arrangementer. Kørte Porsche og var ude at spise. Det lød sådan set spændende. Det kunne jeg godt tænke mig at blive en del af, siger Søren Herman Heskjær.

Men der skulle ikke gå mere end nogle dage, før han var ude igen.

Og med sig havde Søren Herman Heskjær flere billeder.

- Jeg tog det med, fordi jeg syntes, at det var mærkeligt, det hele.

DR har været i kontakt med en lang række primært mindre erhvervsdrivende, der føler sig bondefanget og vildledt af Dansk Online Service.

De fleste af de erhvervsdrivende har fået indtryk af, at de talte med nogen, de i forvejen havde et samarbejde med - og derfor har de sagt ja til en såkaldt vedligeholdelse af deres virksomhedsprofil på Google, oftest til cirka 5.000 kroner for tre år.

Det 'ja' optager Dansk Online Service på bånd - og lydfilen bliver ifølge de erhvervsdrivende brugt til at vise, at de jo selv har sagt ja, når de efterfølgende meddeler, at de ikke vil betale, fordi der ikke har været noget samarbejde i forvejen.

De erhvervsdrivende vil sandsynligvis være særdeles interesserede i særligt ét af Søren Herman Heskjærs billeder.

For han fortæller, at han har taget et billede af et af de vigtigste dokumenter i firmaet.

Dansk Online Services manus:

(Foto: © Søren Herman Heskjær, (c) privatfoto)

Fagmand: Løgn, manipulerende og decideret svindel

Manus' ordlyd stemmer overens med lydoptagelser fra Dansk Online Service, som DR har hørt.

Halfdan Moth Timm er partner i marketingbureauet Obsidian Digital og medvirkede også i Kontant-programmet om Dansk Online Service.

DR har vist ham dokumentet.

Og Halfdan Moth Timm mener, at firmaet allerede fra begyndelsen af samtalen bruger ufine metoder:

- De fortæller jo ikke, hvad det rent faktisk handler om. De får det til at lyde som et servicetjek.

Og derefter fortsætter manipulationen, mener Halfdan Moth Timm.

- Når man går længere ned, er der det med vedligeholdelse af profilen, man ’skal køre videre med’. Også meget manipulerende, for det får det jo til at lyde som om, at der er en aftale, der skal køre videre. Og det er der jo ikke, siger han.

Men dét, der for alvor får ham til at hæve øjenbrynene, kommer først længere nede med skråskrift.

- Det er der, hvor vi kommer over på svindelterritoriet, siger Halfdan Moth Timm.

Han taler om det, der står under feltet ”Hvis de spørger, om de har betalt til det før”:

- Det er jo løgn, manipulerende og decideret svindel.

- Der er flere ting i den sætning: At de har betalt for det på et tidspunkt, for det har de selvfølgelig ikke. Der er intet at betale for. Og så er der det med, at Krak og De Gule Sider har fået deres info over på Google. Det er også forkert. Der er ikke nogen synkronisering mellem de to platforme. Og så siger de, at profilen har kørt i to år, men nu er ejerskabet frafaldet. Det er også forkert. Og man kan heller ikke se udefra, hvor lang tid den har eksisteret.

- Så det er bare noget, de siger, siger Halfdan Moth Timm og griner.

'De får bare folk til at sige ja, og så sender de en regning'

Søren Herman Heskjær forstår godt, at de erhvervsdrivende har fået indtryk af, at der har været et eksisterende samarbejde.

- Det er den fremgangsmåde, som de har, siger han.

Ifølge Søren Herman Heskjær handlede arbejdet hos MK3 Marketing om at få salg ligegyldigt hvad.

- Jeg var noget chokeret over, at de så nemt kunne tjene på det.

- De får bare folk til at sige ja, og så får de sendt en regning.

Nogle går videre, end hvad der står i manus, hvis de har svært ved at finde fodfæste hos kunderne, siger Søren Herman Heskjær:

- Der er nogen, der bøjer det lidt, lyder det.

Af manus fremgår det, at sælgeren vil sende noget videre til teknikeren med det samme.

I Kontant-programmet ringede vært Jacob Kragelund til Dansk Online Services hovednummer for at få svar på, hvor teknikerne befinder sig fysisk. Det ville medarbejderen ikke svare på. Ejer Nicolai Aarestrup har heller ikke svaret på, hvor teknikerne præcis er placeret.

Søren Herman Heskjær tror ikke, at der reelt er nogen, der vedligeholder virksomhedsprofilerne.

- Jeg har sgu ikke set nogen teknikere, siger Søren Herman Heskjær, der også hæfter sig ved, at sælgerne ikke efterspørger kundernes oplysninger i samtalerne.

Callcenter-chef: Vil ikke deltage i yderligere dialog

Søren Herman Heskjær nåede efter eget udsagn aldrig at få en kontrakt.

Men chefen i callcentret hed Kasper, husker den tidligere medarbejder.

(Foto: © (Skærmbillede), Søren Herman Heskjær)

Ifølge DR's oplysninger er det en mand ved navn Kasper Weesgaard Jønsson, der driver callcentret.

DR har forelagt ham den kritik, der fremgår af artiklen her.

Kasper Weesgaard Jønsson har ikke ønsket at stille op til interview med DR, men skriver i en mail:

- Jeg vil hermed informere om, at alle spørgsmål vedrørende Dansk Online Service skal jo rettes direkte til Dansk Online Service.

- Jeg afviser påstandene, som er blevet fremsat, og jeg vil ikke deltage i yderligere dialog omkring emnet. Jeg har ingen yderligere kommentarer, skriver Kasper Weesgaard Jønson.

Dansk Online Services ejer, stifter og forhenværende direktør Nicolai Aarestrup er ikke vendt tilbage på vores henvendelse. I et skriftligt svar i Kontant-programmet lød det, at Dansk Online Service er ked af, hvis nogen har følt sig vildledt.

Søren: Sad i den anden ende, da Kontant-case blev ringet op

I Kontant-programmet medvirker Ole Mikkelsen og Marianne Jensen - et ægtepar fra Randers med to separate virksomheder på deres hjemadresse.

Parret blev ringet op af Dansk Online Service med knap en måneds mellemrum og optog samtale nummer to. Halfdan Moth Timm vurderede, at Dansk Online Service løj flere gange i samtalen. Og en professor i selskabsret vurderede på den baggrund, at der var tale om svig og bedrageri.

Søren Herman Heskjær fortæller, at han sad og lyttede med, da kollegaen i callcentret ringede til Ole Mikkelsen.

Han tog et billede af skærmen med Ole Mikkelsens navn på efter samtalen.

  • Ole Mikkelsen fortalte i Kontant-programmet, hvordan han blev ringet op af Dansk Online Service nogle uger efter sin kone. Ifølge Dansk Online Service var det en fejl, hvis sælgeren fik afgivet urigtige oplysninger i samtalen med Ole. (Foto: © Frederik Kok, (C) DR Nyheder)
  • Søren Herman Heskjær har taget billedet her i den anden ende af røret - han siger, at han sad med ved siden af, da Ole Mikkelsen blev ringet op fra det spanske callcenter. (Foto: © Søren Herman Heskjær, (c) privatfoto)
1 / 2

Ifølge Søren Herman Heskjær fordi han tænkte, at det, han lige havde hørt, ikke kunne passe.

- Jeg havde det simpelthen så dårligt, fordi jeg hørte den samtale. Jeg kan ikke huske, hvad der blev sagt deri, men jeg tænkte, at jeg tager et billede. Så kan jeg altid sende ham en SMS og sige, at han skal få stoppet det der. Men jeg fik det aldrig gjort, siger han.

På et tidspunkt blev det Søren Herman Heskjærs egen tur til at ringe op til de danske erhvervsdrivende.

- Heldigvis nåede jeg ikke at ringe til så mange kunder, at nogen sagde ja til mig overhovedet. Jeg fik kun nej de to gange, jeg snakkede med kunder. Jeg er sådan set glad for, at det kun nåede dertil.

Og til sidst blev det for meget, siger Søren Herman Heskjær.

- Min mavefornemmelse var, at der skulle jeg bare ikke være. Så da klokken begyndte at blive omkring middagstid, rejste jeg mig bare op, og så gik jeg simpelthen. Jeg har ikke skænket dem en tanke, siden jeg stoppede. Men min mavefornemmelse gav mig jo ret.

Du kan se Kontant-programmet 'Vi har dig på bånd' lige her på DRTV.