Europæiske dieselbiler sviner i stor stil

Volkswagen-skandalen er kun toppen af isbjerget. Europæiske dieselbiler fra andre producenter end Volkswagen har længe forurenet meget mere, end de må. Det fortæller DR’s forbrugermagasin Kontant.

Forureningen fra dieselbiler er massiv i de store byer. Her kan du se mere om, hvordan udstødning fra bilerne kan registreres ved en målestation i København.

Da Volkswagen indrømmede, at bilproducenten har installeret snyde-software i 11 millioner dieselbiler for at få dem til at se mere miljøvenlige ud, sendte det chokbølger gennem bilbranchen og ikke mindst ejere af Volkswagen biler verden over.

Men skandalen har også sat fokus på et andet problem: Nye europæiske dieselbiler har i lang tid forurenet meget mere i den virkelige verden, end de officielle EU-test har vist.

Det var den lille uafhængige non-profit organisation ICCT (The International Council on Clean Transportation), der i slutningen af september afslørede Volkswagens miljøsvineri.

Men allerede sidste år udgav ICCT en rapport, der viser, at nye europæiske dieselbiler i virkeligheden udleder hele syv gange mere af de sundhedsfarlige NOx-gasser end EU’s grænseværdi.

- Det er vigtigt at understrege, at vi ikke lavede et gennembrud ved at påvise, at den gennemsnitlige udledningsfaktor var syv. Mange af vores kolleger i forskermiljøet er tidligere kommet frem til et tilsvarende tal. Og EU-kommissionen har været bekendt med problemet, fortæller Vicente Franco, forsker hos ICCT, til DR’s forbrugermagasin Kontant.

500.000 dødsfald i Europa

Dieselbilers forurening, der både består af NOx-gasser og sodpartikler, er hovedårsagen til, at København og mange andre europæiske storbyer kæmper med en alvorlig luftforurening.

I København alene dør op imod 500 indbyggere for tidligt hvert år på grund af forureningen fra NOx-gasser. På landsplan er det tal cirka 3.000, og i hele Europa koster det så meget som 500.000 dødsfald om året.

Det paradoksale er, at langt de fleste nye dieselbiler formelt set overholder EU’s krav for, hvor meget NOx de må udlede. Men det skyldes udelukkende, at bilerne bliver testet under kunstige forhold, som er meget langt fra den virkelige verden.

- Konsekvensen er, at bilproducenterne kan opfylde EU’s miljøkrav, der ellers er blevet systematisk strammet gennem de sidste 20 år og begynder at nærme sig de amerikanske krav, der er endnu skrappere, forklarer Kåre Press-Kristensen, Miljøingeniør i Det Økologiske Råd.

Forurening er en offentlig hemmelighed

Det har længe været en offentlig hemmelighed, at nye europæiske dieselbiler reelt forurener meget mere, end de må. Men der skulle en Volkswagen-skandale til at sætte turbo på processen med at få skabt mere realistiske EU-test,

Det mener en dansk Europa-parlamentariker.

- Denne gang tror jeg på politisk handling, fordi jeg tror faktisk, at skandalen har ramt meget hårdt. Jeg kan ikke forestille mig, at det kan lykkes bilindustrien at få snakket det ned under gulvtæppet igen, siger Margrete Auken, mangeårigt medlem af Europa-Parlamentet for SF.

Det er i høj grad den stærke billobby, der har forhalet processen i retning af mere realistiske testmetoder. Desuden spiller det utvivlsomt også ind, at magtfulde EU-lande som Tyskland, Frankrig og Storbritannien alle har store nationale bilindustrier at tage hensyn til.

Den europæiske branche-organisation for bilproducenter, ACEA, vil ikke udtale sig til Kontant.

EU-kommissær afviser kritik

Den ansvarlige EU-kommissær vil heller ikke stille op til et interview, så Kontant måttet stille hende spørgsmål på et pressemøde i Luxembourg.

Kommissæren afviser, at EU-kommissionen har svigtet de europæiske befolkninger ved ikke at have ændret de officielle EU-test, så de bliver mere realistiske.

- EU-kommissionen har ikke magten til at kunne regulere testene. Den ligger hos medlemsstaterne. Men det er EU-kommissionen, der fører an i processen og vil bidrage til en koordineret handlingsplan. Vi prioriterer først de europæiske forbrugere og derefter bilproducenterne, siger den polske EU-kommissær for indre marked, Elzbieta Bienkowska.

Organisationen ADAC – en søsterorganisation til FDM – har netop fået laboratorie-testet 79 dieselbiler. Det er sket under mere realistiske forhold end den nuværende testform.

Alligevel er det kun en fjerdedel af bilerne, der overholder EU’s grænseværdier for udledning af NOx-gasser.

Kontant handler om diesel-skandalen, og bringer nye beskidte sandheder på bordet, torsdag aften klokken 21:00 på DR 1.