Brandingekspert: VW-skandale vil også ramme bilsalget i Danmark

Danske bilisters syn på den tyske bilproducent vil også blive påvirket af den amerikanske miljøskandale, lyder vurderingen.

Det danske VW-salg vil også blive påvirket af miljøskandalen, vurderer brandingekspert Kresten Schultz Jørgensen. (Foto: © scott olson, Scanpix)

Volkswagens image har i den grad lidt et alvorligt knæk, efter de amerikanske miljømyndigheder i sidste uge afslørede bilgiganten i at fuske med, hvor miljøvenlige deres dieselbiler egentlig er.

Og selvom sagen indtil videre kun har direkte betydning for de amerikanske bilister, vil den også komme til at påvirke danskernes syn på den tyske bilproducent.

Det siger Kresten Schultz Jørgensen, administrerende direktør hos konsulenthuset Lead Agency og ekspert i branding.

- Sagen vil få konsekvenser for Volkswagen på globalt plan, og den vil derfor også påvirke danskerens syn på VW og bilsalget herhjemme, siger han.

En moralsk krise

Sagen drejer sig om en hemmelig software, som den tyske bilproducent har installeret i omkring 11 millioner dieselbiler.

Softwaren gør, at bilen automatisk sænker udledningen af de sundhedsskadelige NOx-gasser, som blandt andet kan være med til at skabe smog, når de bliver miljøtestet af myndighederne.

Omvendt stiger NOx-udledningen, når bilerne triller ud på de almindelige veje, og det er det, som de amerikanske miljømyndigheder nu har opdaget.

Der er altså ikke blot tale om en teknisk fejl, understreger Kresten Schultz Jørgensen.

- Det er blevet til en moralsk og menneskelig krise, hvilket gør sagen meget værre, end hvis der havde været tale om en produktionsfejl. Miljøpåvirkningen betyder meget for almindelige mennesker, når de skal købe bil i dag, siger han og peger på, at Volkswagen har været kendt for at have en ”centralistisk nulfejlskultur”.

- Det brand er ødelagt nu, og det vil tage år at få det genopbygget igen. Som jeg ser det, kan det næppe blive værre for Volkswagen, siger Kresten Schultz Jørgensen.

Dansk bilsalg ikke påvirket endnu

Ifølge De Danske Bilimportører blev der sidste år solgt 23.046 nyindregistrerede VW-biler i Danmark, hvilket gjorde det tyske bilmærke til landets største.

Ifølge Søs Righolt Ilum, pressechef for Volkswagen i Danmark, er salget af VW-biler herhjemme endnu ikke blevet påvirket af skandalen.

Hos bilbasen.dk, der forhandler brugtbiler på nettet, har man heller ikke kunnet mærke på kundernes søgemønstre, at de er begyndt at undgå de tyske biler.

Og som situationen ser ud nu, tror Jan Lang, der er journalist og markedsanalytiker hos den virtuelle bilbase, ikke, at sagen vil få nogen betydning for danskernes bilvalg i fremtiden.

- Volkwagens renomme, som ellers er rigtig fint, har lidt skade af denne sag. Men så længe det kun drejer sig om udledning af NOx-gasser og ikke får nogen betydning for brændstofsøkonomien hos privatbilister, tror jeg kun, det bliver en sag for de amerikanske forbrugere og fondsbørsen, siger han med henvisning til VW’s aktier, der er styrtdykket i de seneste dage.