I dag oprinder sandhedens time for Volkswagen.
Bilgiganten skal nemlig i dag fremlægge en forpligtende plan for, hvordan de har tænkt sig at fjerne det snydeprogram, der er i over 11 millioner biler.
- Hvis ikke Volkswagen sørger for, at bilerne lever op til lovkravene, så kan de i yderste konsekvens miste deres typegodkendelse. Sådan lyder truslen fra det tyske biltilsyn, siger Michael Reiter, DRs Tysklandskorrespondent.
Han forklarer at næsten tre millioner biler i Tyskland risikerer at få forbud mod at køre.
Så hvad har Volkswagen tænkt sig?
Hos Volkswagen har man allerede løftet sløret for, hvordan man muligvis vil kunne fjerne programmet.
- Koncernens ny chef, Matthias Müller, har meldt ud, at det for en del modeller vil være nok, hvis bilen kommer på værksted, og snydeprogrammet får en opdatering. Det er den billige løsning, siger Michael Reiter.
Men det er ikke sikkert, at det er nok.
Igår indrømmede topchefen nemlig, at mekanikere vil skulle i motoren på andre berørte modeller. En noget dyrere løsning.
- I begge tilfælde vil en fjernelse af snydeprogrammet – og en reducering af udstødningen - formentlig gøre bilerne mindre økonomiske i drift. Det synes sikkert, at de vil blive mindre værd.
Kan koste penge for tyske bilejere
Den omstridte snydesoftware gør, at bilernes reelle luftforurening ikke kan måles, når bilerne er til syn. Det betyder at bilerne i nogle tilfælde forudrener op til 40 gange mere, end hvad de har lov til.
Og selvom det er Volkswagen, der har installeret softwaren i bilerne, så kan almindelig tyske borgere ende med at skulle punge ud,
- Da de købte bilerne, blev de nemlig befriet for en tysk miljøskat, fordi bilerne så ud til at være særligt miljøvenlige. Men eftersom det var snyd, og bilerne udstødte meget mere, er ejerne heller ikke berettiget til skattelettelsen - og skal måske betale tilbage, siger Michael Reiter. og tilføjer:
- Så der er klager på vej. Fra bilejere over hele verden. Volkswagen er fanget i et stormvejr – der først lige er begyndt.