Blot få timer før Ryanair ventes at annoncere, at selskabet definitivt lukker sin base i Jyllands største lufthavn, Billund, bliver der nu sået tvivl om konsekvensen af en lukning. For det vil slet ikke betyde en så massiv nedgang i antallet af passagerer, som irerne ellers har forudset, vurderer både direktøren og fællestillidsmanden i lufthavnen.
De dystre udsigter for Billund Lufthavn blev fremlagt af Ryanair tirsdag formiddag, hvor selskabet annoncerede, at mere end hver anden af dets passagerer i lufthavnen ville forsvinde. Hvis forudsigelsen holder stik, vil det være en nedgang på 400.000 passagerer svarende til over 10 procent af de rejsende i Billund Lufthavn, der sidste år havde 2,8 millioner passagerer.
Men det tal er alt for højt, for Ryanairs passagertunge ruter består nemlig, siger Kjeld Zacho Jørgensen, direktør i Billund Lufthavn.
- Jeg synes, det er overdrevet pessimistisk. Jeg kan ikke se det for mig, siger han til DR Nyheder.
Den vurdering deles af Henrik Puggaard, der er fællestillidsmand for de ansatte i Billund Lufthavn.
- Jeg har svært ved at se, at vores passagertal ender med at gå ned med de 400.000, som Ryanair har meldt ud, siger han.
Passagertal afgør arbejdspladser
Passagernedgangen er relevant, fordi det vil have betydning for, hvor mange penge der kan tjenes i Billund Lufthavn fremover, og dermed også hvor mange job, der kan fastholdes i lufthavnen.
Mens 737.155 passagerer gik ombord på Ryanairs fly i 2014, har personaledirektør Eddie Wilson meldt ud, at de nu blot forventer, at lidt over 300.000 passagerer vil flyve med irerne fra Billund årligt.
Som konsekvens af en baselukning i Billund vil Ryanair lukke flyselskabets to ruter til Chania og Corfu i Grækenland helt, mens afgangene til Budapest, Tenerife og Malaga lukkes i vinterhalvåret. De fem ruter havde tilsammen 168.572 passagerer i 2014, viser tal fra Trafikstyrelsen videregivet til branchesitet Check-in.dk. Samlet har det irske lavprisselskab 14 destinationer fra Billund.
London er Billunds guldæg
Langt de fleste af Ryanairs passagerer flyver på de ruter, der ikke nedlægges helt eller delvist. Det irske guldæg er ruten fra Billund til London-lufthavnen Stansted, hvor 257.544 passagerer fløj med selskabet i 2014, mens Alicante i Spanien med 40.333 passsagerer og Mallorca med 43.538 passager også ligger højt på popularitetslisten blandt passagererne.
At ruten til London overlever baselukningen, glæder lufthavnsdirektøren i Billund.
- Det betyder rigtig meget, for det er en rigtig stor rute. Den betyder rigtig meget for vestdanskerne og er et af de foretrukne rejsemål, siger han.
Usikkert om det koster arbejdspladser
Mens det er sikkert, at Ryanairs flyvende personale forlader Danmark ved en baselukning, er fælletillidsmanden og lufthavnsdirektøren uenige om, hvorvidt det kommer til at koste arbejdspladser i lufthavnen, hvis og når Ryanair forlader Billund.
Lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen vil ikke udelukke, at han er nødt til at opsige personale, når Ryanair, der flyver mellem 20 og 25 procent af passagererne ud af lufthavnen, dropper Billund som base.
- Det er en mulighed, vi er nødt til at holde åben. Det er noget af det, vi skal se på, siger han.
Men fællestillidsmand Henrik Puggaard afviser, at det bliver konsekvensen.
- Det har jeg ikke nogen forventning nogen om. Det tror jeg ikke kommer til ske. Vi har altid haft et svingende passagertal fra år til år. Det er vilkårene i den branche, vi har nu, siger han.
Ryanair har givet fagbevægelsen en frist indtil klokken 17.00 i dag til at afblæse varslet om konflikt mod selskabet. Sker det ikke, vil selskabet definitivt lukke basen i Billund på fredag klokken 23.00.