På ferie med Ryanair? Her er dine rettigheder, hvis selskabet lukker i Billund

Det irske flyselskab forventes at trække sig ud af Billund fra fredag. Dette skal du vide, hvis du har flybilletter med selskabet.

Flypassagerer med Ryanair i Billund får i de kommende dage besked på, om de kan komme på ferie. (Foto: © Claus Fisker, Scanpix)

Klokken 17.00 i dag udløber den frist, som Ryanair har givet fagbevægelsen til at afblæse en konflikt mod selskabets fly i København, Aarhus og Billund.

Intet tyder dog på, at fagbevægelsen vil droppe sit krav om overenskomst. Det irske flyselskabs topledelse har gentagne gange sagt, at det vil betyde, at selskabets fly ikke længere vil høre hjemme i Billund Lufthavn, hvor Ryanair har haft base i tre år.

Derudover oplyser flyselskabet, at afgange fra Billund Lufthavn kan blive ombooket eller aflyst. Her kan du læse, hvad du skal gøre, hvis du har en billet hos flyselskabet.

Hvis Ryanair dropper basen i Billund

Flyselskabet vil efter klokken 17 onsdag begynde at aflyse flyafgange og ændre på afgangstiderne.

Har du billet til en af de afgange, som bliver berørt af ændringerne, vil du modtage en mail fra Ryanair med oplysninger om, at din afgang er aflyst eller ændret.

Hvem skal du kontakte?

Billund Lufthavn får lige nu mange henvendelser fra passagerer, der er usikre på, om de kan komme ud og flyve med Ryanair. De første, der får besked om ændringerne, er dog kunderne.

- Vores telefonservice bliver kimet ned. Det de (kunderne, red.) skal gøre, er at henvende sig til Ryanair, siger lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen.

- Du skal altså kontakte Ryanair, hvis du har købt billetten hos dem.

Har du købt en pakkerejse, er det rejsebureauet, du skal kontakte.

Hvis din afgang bliver aflyst

Så har du krav på at få pengene retur. I den mail, du vil modtage fra Ryanair, er der et link til en side, hvor du kan anmode om at få dine penge tilbageført til din egen konto. Har du bestilt rejsen direkte hos flyselskabet, kan du ikke få pengene retur for andre udgifter som eksempelvis hotel og billeje.

Har du købt en pakkerejse, der ikke kun inkluderer en flybillet, men også eksempelvis hotel eller billeje, så skal du kontakte dit rejsebureau. De har ansvaret for at sikre, du kommer af sted, og det er her, du skal klage.

Hvis dine flytider bliver ændret

Som følge af konflikten vil Ryanair formentlig ændre på en række afgangs- og ankomsttider for selskabets fly i Billund, ligesom det er sket i København efter baselukningen.

Der er ikke nogle faste regler for, hvor meget Ryanair må ændre i flytiderne, før du er berettiget til kompensation, men ifølge Forbruger Europa skal man som flypassager højst acceptere en ændring på 1-2 timer.

Ryanair tilbyder dog selv at annullere rejsen og tilbagebetale prisen for flyrejsen, hvis de ændrer afgangstidspunktet med mere end to timer.

Hvilke afgange bliver aflyst?

Allerede nu ved vi, at Ryanairs fly til Chania og Korfu i Grækenland lukkes helt. Ruterne til Malaga, Tenerifa og Budapest bliver lukket i vinterhalvåret. Har du billet til en af de rejser, har du som minimum krav på at få pengene retur.

Hvorvidt andre destinationer og afgange bliver ramt af ændringer er endnu for tidligt at sige noget om. Det vil Ryanair formentlig tidligst melde ud onsdag aften.

Hvis din flyrejse med Ryanair indgår i en pakkerejse - hvor hotel eller andet er en del af rejsen – skal du kontakte dit rejsebureau.

Hvis du alligevel skal afsted

Hvis du alligevel gerne vil rejse, selvom Ryanair har aflyst flyet, bør du ikke stille dig tilfreds med blot at få pengene retur.

Hvis du ikke får et tilbud om ombookning, og du skal afsted, bliver du nødt til at købe en anden flybillet selv. Hvis der er en prisdifference, vil det være et erstatningskrav over for luftfartselskabet og altså en merudgift, som du kan bede dem om at dække, forklarer Lars Arent, direktør i Forbruger Europa.

- Der er Forbrugerklagenævnspraksis, som viser, at man kan få dækket rimelige og nødvendige udgifter til at komme frem med alternativ transport. Der bliver taget stilling i den konkrete sag, men man må bare sige, at den her slags erstatningskrav har forbrugere fået medhold i tidligere, siger Lars Arent til Politiken.dk

- En potentiel erstatning skal dog ske på betingelse af, at ”du i øvrigt har købt en ny flybillet så fornuftigt og billigt, som det nu kan lade sig gøre,” fortæller Lars Arent.

Hvis flyselskabet eller rejsebureauet ikke vil ombooke din billet eller give dig pengene tilbage, kan du klage. Klag til Trafikstyrelsen ved flyrejser, og klag til Pakkerejse-ankenævnet, hvis du har købt en pakkerejse.