Et gammelt ordsprog lyder, at den enes død - den andens brød.
Det er i hvert fald ikke udelukket, at det bliver resultatet, hvis Ryanair efter planen dropper lufthavnen i Billund som base på fredag klokken 23, medmindre fagbevægelsen blinker først og dropper kravet varslet om en konflikt.
Det vil koste ruter og danske arbejdspladser, hævder Ryanair, men i kulissen står andre flyselskaber på lur for at få en del af kagen efter irerne. Endnu er der intet konkret, men hos det norske lavprisselskab Norwegian følger man nøje med i, hvad der sker i Billund.
- Vi følger nøje med i, hvad der sker i Billund Lufthavn. Vi er i forvejen glade for vores ruter til Spanien fra Billund, siger informationschef Daniel Kirchoff fra Norwegian til DR Nyheder.
Norwegian lune på Spanien
Norwegian flyver i dag fra Billund til både Barcelona og Alicante i Spanien. Og ifølge Daniel Kirchoff er det også de spanske destinationer, der har mest interesse for flyselskabet. Ryanair flyver i dag til Alicante, Barcelona, Mallorca samt Malaga og Tenerife. De to sidstnævnte ruter står dog til at lukke i vinterhalvåret, hvis Ryanair forlader Billund.
Daniel Kirchoff understreger dog, at der endnu ikke er nogen aktuelle planer om nye ruter, ligesom irske Ryanair ikke formelt har trukket sig ud af lufthavnen endnu.
I SAS afviser man indtil videre at forholde sig til spørgsmålet om, hvorvidt selskabet har planer om at ændre nye ruter.
- Hvis vi har planer om at åbne ruter til/fra nye destinationer, så er det noget, vi ser på, vurderer, planlægger og siden annoncerer, skriver Anna Nielsen, kommunikationskonsulent i SAS.
SAS om angreb: Vi er ikke en part
Ryanair har igennem konflikten med fagbevægelsen flere gange angrebet SAS og dets personale for at være en aktiv part i konflikten. De angreb vil flyselskabet dog ikke forholde sig til, men afviser at være en part.
- Vi vil ikke være part i en konkurrents konflikt og har intet at gøre med det, siger Anna Nielsen.
Danish Air Transport (DAT), der flyver fra både Billund, Karup samt Københavns Lufthavn afviser derimod, at de skulle være interesseret i at overtage Ryanairs ruter. Selskabet har ellers fået opført en ny hangar i Billund til dets Airbus 320-fly. Men DAT-direktør Jesper Rungholm er ikke engang lunken ved tanken om at flyve de længere ture til eksempelvis Spanien.
- Nej, det kan jeg godt afvise. Det er vi ikke interesseret i, siger han.