Analytiker: Milliardhandel hjælper Mærsk ud af kattepine

Mærsk er nu et rigtig rendyrket transportselskab, siger aktieanalytiker.

Mærsk-familien kalder dagens beslutning om et salg for en svær beslutning. (Foto: © Claus Fisker, Scanpix)

Med salget af Mærsk Oil tager Mærsk-koncernen i dag et afgørende skridt i forhold til at blive en rendyrket transportvirksomhed.

Sådan lyder det fra chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets, efter at virksomheden tidligere i dag orienterede fondsbørsen om salget af olieforretningen til olie- og gasselskabet Total for 47 milliarder kroner.

- Nu har vi virkelig et Mærsk, der udover nogle små aktiviteter i oliedelen, nogle tankskibe og nogle olierigge, er et rigtig rendyrket transportselskab, siger Michael Friis Jørgensen, der har fulgt Mærsk i tre år.

Mærsk kan ifølge analytikeren nu fokusere alle ledelsens kræfter og alle investeringer på at skabe vækst i transportfirmaet, der blandt andet har containerrederiet Mærsk Line, containerhavnene APM Terminals samt logistikvirksomheden Damco under sig.

Offentliggørelsen af salget af Mærsk Oil er et stort skridt mod afslutningen på en halvandet års rejse, som ifølge Michael Friis Jørgensen vil skabe et helt andet Mærsk, end det vi kender i dag.

Sidste år lagde Mærsk en ny strategi frem, hvor det fremgik, at koncernen skulle deles op i to dele: en energidel, hvor olieforretningen blandt andet lå, og en transport- og logistikdel, hvor containerfarten lå.

- De sidste ti år har man storinvesteret i oliedelen og i mindre grad investeret i transportdelen. Det rykkede man rundt på med den strategi, man fremlagde for halvandet år siden. Nu var det transportdelen, der skulle bruge pengene, fortæller Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets.

Ane Uggla: Svær beslutning

I en pressemeddelelse udtaler Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, formand for A.P. Møller Holding, at det har været en svær beslutning at sælge oliedelen.

- I mit hjerte og i mit sind er dette en meget svær, men rigtig beslutning. Mærsk Oil har i næsten et halvt århundrede været forrest i den danske olieudvikling, været central for A.P. Møller Mærsk og har frem til i dag spillet en central rolle i den danske og internationale olie- og gasindustri. Det gør os stolte, udtaler hun.

Men selvom det er svært for Mærsk-familien at sælge olieforretningen fra, så giver det god mening for virksomheden, vurderer aktieanalytikeren.

- Forretningsmæssigt giver det rigtig god mening, det Mærsk gør nu. Familiemæssigt og følelsesmæssigt tror jeg helt sikkert, at der er noget vemod over at se forretningen gå, siger Michael Friis Jørgensen.

Total betaler en god pris

Olie- og gasselskabet Total giver cirka 47 milliarder kroner for Mærsks olieforretning, og det er ifølge aktieanalytikeren en god pris.

- Prisen ser rigtig god ud i forhold til, hvad de fleste af os analytikere havde forventet. Det er unægtelig positivt for Mærsk i dag, siger Michael Friis Jørgensen.

Med salget af Mærsk Oil til Total slipper Mærsk "ud af lidt af en kattepine", lyder det fra aktieanalytikeren.

- Her på det sidste har det forlydt, at det har været rigtig svært at sælge, og man har ikke rigtig kunnet finde nogle købere, siger han.

Hvordan Mærsk vil bruge de penge, der kommer ind på salget, står stadig uklart.

- Om man uddeler det til aktionærerne, eller om man kan finde nogle muligheder og gå ud og vokse i sin transportdel, det er stadig uklart. Jeg vil formode, at noget går til aktionærerne og noget går til at investere, siger Michael Friis Jørgensen.

En stor del af betalingen for Mærsk Oil sker gennem overdragelse af Total-aktier til Mærsk.

Af fondsbørsmeddelelsen fremgår det, at Mærsk måske vil fordele en væsentlig del af værdien af Total-aktierne til aktionærerne i A.P. Møller Mærsk i 2018 eller 2019.