OVERBLIK Chefer ryger, oliefelt er væk - hvad sker der hos Mærsk?

Det rumler hos Mærsk, der er presset på flere fronter. Få overblik over, hvad der sker i den store, gamle virksomhed her.

Sorte skyer over et containerskib fra Maersk Line. Virksomheden kæmper i øjeblikket med faldende indtjening blandt andet som følge af den lave oliepris. (Foto: © © Edgar Su / Reuters, Scanpix)

Normalt går den hæderkronede gamle danske virksomhed A.P. Møller-Mærsk ret stille med dørene.

Men over sommeren har nyhederne om Mærsk nærmest stået i kø, og ikke alle nyheder har været gode af slagsen.

For forretningen er presset i den 112 år gamle virksomhed, der har udvinding af olie og naturgas og shipping som sine kerneområder. Forklaringerne kan blandt andet findes i faldende oliepriser, hvilket rammer både olie- og shippingdelen af A.P. Møller-Mærsk.

Analytikere har desuden peget på en manglende evne til at følge med tiden og udvikle nye forretningsområder.

Fyringer og nye spidser

Situationen har betydet udskiftninger i det øverste direktør-lag. Først kom nyheden om, at Robert Mærsk Uggla, der er barnebarn til nu afdøde Mærsk Mc-Kinney Møller, blev ny administrerende direktør for A.P. Møller Holding.

Robert Mærsk Uggla ved generalforsamlingen i 2016. (Foto: © liselotte sabroe, Scanpix)

Derefter blev topchef Nils Smedegaard fyret. I stedet blev Søren Skou udnævnt til posten som både topchef for hele foretagendet og ansvarlig for Maersk Line.

Enden på olieeventyr?

I slutningen af juni tikkede der endnu en fondbørsmeddelse ind fra Maersk Oil og ikke en opmuntrende en af slagsen set med Esplanadens (hvor Mærsks hovedkvarter ligger) briller.

Her fortalte Maersk Oil, at de er sat fra bestillingen på det store oliefelt Al Shaheen i Qatar efter 24 år som ansvarlig for at hive olie op af undergrunden i Qatar. Kontrakten i Qatar udgør 40 procent af forretningen i Maersk Oil. Kontrakten gik i stedet til franske Total.

Spørgsmålet er, om afvisningen i Qatar også er enden på A.P. Møller-Mærsks tid som olieproducent?

Mærsk selv er meget lidt konkrete om deres olieplaner for fremtiden. Foreløbig er planerne skudt til hjørne indtil efteråret, hvor virksomheden vil fortælle offentligheden om strategien for den fremtidige struktur for A.P. Møller-Mærsk A/S.

Enes død den andens brød

En enkelt god nyhed er det da også blevet til for en konkurs hos det sydkoreanske rederi Hanjin har betydet bedring på markedet for containertransport for danske Mærsk Line.

Det sker både ved, at Mærsk Line samler nye kunder op, der ellers var var gået til Hanjin, og derudover betyder det, at fragtraterne, som er det betaling som rederierne får for at fragte gods, stiger.